Erasmus+ aneb za celoživotním vzděláváním do Madridu

Ve dnech 21. – 25. září 2015 jsem se zúčastnil mezinárodního kurzu pro vyučující španělštiny. Kurz pořádala známá jazyková škola Tandem Escuela Internacional Madrid, a jak již název napovídá, strávil jsem týden v hlavním městě Španělska.

Do Madridu se nejlépe cestuje letecky, a proto jsem využil služeb společnosti Travel servis ve spolupráci s ČSA a v 10:10 odlétl směr Madrid-Aeropuerto internacional Barajas. Po přistání jsem se dopravil místním autobusem přímo do centra Madridu, konkrétně na známé nádraží Atocha, odkud jsem pak během cca 30 minut došel až ke svému apartmánu, kde jsem měl zarezervované ubytování. Tento apartmán patřil jazykové škole Tandem a musím říci, že jsem z něj byl doslova nadšený. Nacházel se přímo v srdci Madridu. 5 minut pěšky bylo známé náměstí a střed Madridu, Puerta del Sol, 7 minut odtud bylo další světově známé náměstí Plaza de España a lze v podstatě říci, že všechny známé památky Madridu byly v blízkosti a všude šlo dojít pěšky za poměrně krátký čas.

V pondělí v 9 hodin ráno jsem se hlásil v kanceláři školy a hned v 9:05 se započalo s výukou. Ta byla zaměřena zejména na tzv. dynamizaci výukových učebnic. Osvojení této metody by mohlo přinést oživení v rámci výuky španělštiny za použití stávající učebnice Aventura. Jedná se o různá doplňková a zejména interaktivní cvičení, která se dají použít pro výklad gramatiky, aby tam nebyl používán pouze frontální výklad, ale aby se i do výkladu nové gramatiky mohli zapojit také žáci.

V průběhu týdne mě dva lektoři postupně seznamovali s velmi zajímavými internetovými stránkami zaměřenými na výuku španělštiny. Spoustu z nich jsem si osobně vyzkoušel a musím říci, že mě velmi oslovily a moc rád bych je využil i pro naši výuku. U některých je menší problém v tom, že se za ně musí platit roční poplatek. Snad to nebude problém a některé z těchto stránek brzy zařadíme do naší výuky.

Během tohoto týdne jsem se několikrát sešel s ředitelkou této školy, s paní Begoñou Llovet, a bavili jsme se spolu o možnosti jazykových kurzů v Madridu pro naše studenty. Paní ředitelka mi už zaslala první nabídku „na míru“ pro naše žáky. Věřím, že by to pro mnohé naše studenty mohlo být velmi přínosné a finančně rozumné.

Velmi zajímavou součástí, o kterou jsem osobně hodně stál, bylo i zařazení přednášek o historii a kultuře Madridu. Rád jsem využil program, který se jmenoval „Bourbonský Madrid“ a který zahrnoval tříhodinovou prohlídku památek Madridu, jež byla zakončena návštěvou slavného muzea Prado, kde lze spatřit světově známá díla malířů, jako je Velázquez, Goya nebo Rubens. Osobně jsem byl nejvíce zvědavý na obraz „Las Meninas“. Poté, co jsme si prošli muzeum, jsem zamířil přímo na Estadio Vicente Calderón. Měl jsem totiž zakoupený lístek na zápas 1. španělské fotbalové ligy (La Liga) mezi domácím týmem Atlético Madrid proti městskému rivalovi z jihu Madridu Getafe. Zápas skončil 2:0 pro Atlético a na tu atmosféru kolem zápasu i během něj, na to v životě nezapomenu. Ono nejít ve Španělsku na fotbal…to by byl stejný hřích, jako například jet do plzeňského pivovaru Prazdroj a dát si tam třeba malou kofolu.

Jsem moc rád, že ačkoli jsem v Madridu strávil tak krátkou dobu, podařilo se mi navštívit a obejít snad všechny důležité památky, o kterých obvykle vyprávím na semináři ze španělštiny. Namátkou bych mohl jmenovat královský palác, palác Almudena, všechna známá náměstí (Puerta del Sol, Plaza de España, Plaza Mayor), slavnou vstupní bránu do města Puerta de Alcalá, veliký park v centru Madridu Retiro, kde se nachází Křišťálový a Velázquezův palác, býčí arénu Las Ventas, fontánu bohyně Kybelé a Neptunovu fontánu a v neposlední řadě oba krásné fotbalové stadiony (Santiago Bernabéu, kde má domov Real Madrid a Vicente Calderón, kde své domácí zápasy hraje Atlético Madrid).

Moc si cením toho, že jsem měl šanci zúčastnit se tohoto kurzu a vítal bych, kdybych měl podobnou možnost každoročně. Takováto osobní zkušenost je totiž pro vyučující cizích jazyků nenahraditelná nejen pro zlepšení vlastních jazykových schopností, ale i zlepšení schopností pedagogických.

image_printTisk