Třetí místo v krajském kole Chemické olympiády kategorie B
Ve středu 16. dubna se na Fakultě chemicko-technologické Univerzity Pardubice konalo krajské kolo Chemické olympiády kategorie B. Na základě úspěšného školního kola do soutěže postoupili tři studenti a jedna studentka Jiráskova gymnázia.
Krásné třetí místo vybojoval Antonín Kubeček 16 ze sexty B, bramborovou medaili získal Josef Pospíšil ze septimy B. Na jedenáctém místě se umístil Jakub Váňa (3. B) a šestnácté místo obsadila Anežka Hájková (3. A).
Všem soutěžícím děkujeme za reprezentaci školy.
První místo v krajském kole SOČ!!!
Ve čtvrtek 24. 4. 2025 se na Gymnáziu J. K. Tyla v Hradci Králové konalo krajské kolo přehlídky Středoškolské odborné činnosti. Z našeho gymnázia do krajského kola postoupil v oboru č. 1 Matematika a statistika Antonín Kubeček (č. 16, třída 6.W) s prací na téma „Analýza školního rozvrhu s využitím teorie grafů“. Velkým úspěchem je, že z krajského kola postupuje do celostátního finále z prvního místa! Gratulujeme a děkujeme za vzornou reprezentaci našeho gymnázia.
Akce tohoto týdne
V pondělí 28. dubna jedou na literárně-historickou exkurzi do Prahy žáci 3.W s prof. Francovou, Polákovou a Diviškem. Absolvují komentovanou prohlídku Pražského hradu a v Divadle ABC zhlédnou představení Gulliverovy cesty. Do Prahy se vydá také tým frisbee ve složení Mikoláš Hruša (8.V), Petr Tomáš (8.V), Josef Pospíšil (7.W), Eva hrnčířová (6.W), Lukáš Bouček (6.V), Jan Tomáš (6.V), Lucie Rousková (6.V), Mikuláš Hejna (5.V) a Jan Středa (1.B) za doprovodu prof. Půlpánové. V Pardubicích zabojuje v kvalifikaci na republikové finále ve florbale tým ve složení Martin Brandejs (4.W), Jakub Bělobrádek (4.W), Vojtěch Majer (4.V), Josef Rychtera (4.V), Štěpán Jirouch (4.V), Václav Podškubka (4.V), Jan Ježek (4.W), David Ryšavý (3.V), Richard Plašil (3.V) a Matyáš Wolf (3.V) pod vedením prof. Moučky. Ve škole prof. Preclík a Forejt vyfotografují třídní kolektivy.
Ve dnech 29. - 30. dubna je náhradní termín přijímacích zkoušek pro uchazeče, kteří byli omluveni v řádném termínu. V úterý 29. března se v aule zúčastní zeměpisné prezentace manželů Lenky a Václava Špillarových o Uzbekistánu studenti sexty a septimy a 2.-3. ročníku.
Do Trutnova na Českou lesnickou akademii jedou v úterý 29. dubna Adéla Gilanová (1.A), Tereza Horká (1.A) a Inna Volhejnová (1.A) s prof. Balcarovou na soutěž o lese YPEF.
Tematický den Průmyslová revoluce připravily prof. G. Škodová, Poláková a Vondřejcová ve spolupráci s muzeem pro žáky 3.W na úterý 29. dubna a žáky 3.V na středu 30. dubna.
Po státním svátku se 2. května konají maturitní didaktické testy z matematiky a anglického jazyka. Por. Miroslav Mervart z Policie ČR poučí studenty 1.B o trestní odpovědnosti a sekundány o nových trendech v návykových látkách.
Večer 2. května je Kulturní prostor AULA vyplněn promítáním muzikálu Starci na chmelu, jehož scenáristou je Vratislav Blažek, někdejší student náchodského gymnázia. Letos by se dožil 100 let.
Expedice Helgoland
Dne 11. 4. 2025 vyjel ze Dvora Králové nad Labem autobus, který přes noc sesbíral účastníky pětidenní přírodovědné expedice klubu NATURA a odvezl je do přístavu Cuxhaven. Cílem bylo prozkoumat faunu a flóru německého souostroví Helgoland a severního Německa. Prvním úžasným zážitkem byla plavba katamaránem, který ladně a rychle prorážel mlhu a vody Severního moře. Měl kožené sedačky tak pohodlné, že se nedalo jinak než dospat spánkový deficit z autobusu.
Na hlavním ostrově Helgoland jsme nahlédli do soukromí temperamentních terejů. Věřte, že život terejů není procházka růžovým sadem. Samečci neúnavně přilétali do hnízd s novými stébly trávy, která si pak samičky nenápadně kradly. Nepřejte si slyšet ten vřískot, když se sameček vrátil s prázdnou! Impozantní bylo množství malých hnízd s ptáky, jež pokrývala skály i přilehlé plochy, a také intenzita hluku, který tito krásní ptáci svým křikem vytvořili. Nebyli to ale jen terejové, přispívali i racci a alkouni. Tereje jsme pozorovali i při západu slunce. Západ ale nebyl tak zajímavý jako záchrana ovce s jehňaty uvízlými na útesu místním hasičským sborem o asi stejně členech jako celý Helgoland. I přes naše zpochybňování místních zachraňovacích metod byly ovce úspěšně zachráněny.
Další den jsme se vydali na vedlejší ostrov s trefným názvem Duna. Na této velké kulaté písečné pláži jsme pozorovali vskutku nezúčastněné a stejně kulaté tuleně, kteří se pohnuli průměrně tak jednou za hodinu a jinak užívali hezkého počasí a možná i pozornosti účastníků expedice. Z bezpečnostních důvodů jsme nemohli k tuleňům blíže než 30 metrů, ale zapůjčenými dalekohledy jsme dobře viděli i malá mláďata. Před odjezdem z ostrovů jsme navštívili muzeum helgolandské historie. Helgoland vystřídal mnoho vlastníků. Patřil Dánsku, Velké Británii a nakonec ho Německo vyměnilo za Zanzibar (dobrá volba).
Zpátky na německé pevnině jsme vytáhli holinky a vydali se k Wattenmeer (Wattovému moři). Při odlivu je tato část spíše mořem bláta. I přesto, že jsem měla holínky po kolena, jsem se musela posléze převléknout, protože by mě pan řidič v mém původním stavu do autobusu nepustil. Bláto je dost kluzké a při pádu Vám holinky nepomůžou. Prozkoumali jsme měkkýše, které v blátě zanechalo moře. Nevynechali jsme ani bremerhavenskou ZOO s těmi nejroztomilejšími tučnáky, lachtany a ledními medvědy, proti kterým by byl yetti trpaslík.
Naše poslední přírodovědné dobrodružství jsme prožili v Lüneburském vřesovišti. Potkali jsme mnoho ještěrek a překvapivě i vřesů. Přestože nebyly rozkvetlé, měla krajina svou krásu. Dojem mi kazilo sluníčko, které nás celý den propalovalo pohledem. Ještěže jsem na sobě měla termoprádlo! Večer jsme dorazili k autobusu, kde jsme se přilepili k sedačkám a usnuli. Další ráno jsme byli zpátky v Čechách a všechno se proměnilo v nezapomenutelné úžasné vzpomínky.
Poděkování nás všech rozhodně patří paní učitelce Veronice Balcarové, která nás tam přihlásila a starala se o nás jako o vlastní :). Dále lektorům Jiřímu Hotovému a Lence Bičanové, kteří nás nadšeně seznamovali s živými i mrtvými živočichy, s florou ostrova a německého pobřeží. Dále se z naší školy expedice zúčastnili studenti Bára Škodová z 5.W, Vláďa Mrázová z 1.A a Jéňa Balcar z 1.B.
Eva Hrnčířová 6.W
Český rozhlas HK: Projekt mise Zero G aneb Zážitky z letu při simulovaném stavu beztíže
Eva Hrnčířová (6.W) byla ve čtvrtek 24. 4. 2025 hostem Českého rozhlasu Hradec Králové, kde společně Ondřejem Vaňurou hovořila o své účasti v projektu ZERO-G = parabolickém letu Airbusu A310 a stavu beztíže.
Poslechněte/přečtěte si na https://hradec.rozhlas.cz/fantasticke-uzasne-skvele-projekt-mise-zero-g-aneb-zazitky-z-letu-pri-9459394
(foto Milan Baják, Český rozhlas)
Povolené pomůcky k didaktickým testům společné části maturitní zkoušky - 2025
Milí maturanti,
pomůcky povolené k didaktickému testu z matematiky a matematiky rozšiřující najdete v přiloženém souboru.
U didaktických testů z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka nejsou povoleny žádné pomůcky.
Žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek (PUP) samozřejmě mohou mít ty pomůcky, které mají přiznané z poradenského zařízení a které jsme si společně odsouhlasili.
Všem Vám přeji úspěšné složení testů.
Pavel Škoda, ředitel školy
![]() |
Tisíce lidí, a jen jedno místo, které pomůže
V pátek 28. března 2025 se 18 dobrovolníků vydalo do domova sv. Josefa v Žirči. Pomáhali jsme při akci MaRS - týden pohybu pro RS, které se účastnili pacienti, o něž je tam pečováno.
Roztroušená skleróza je autoimunitní onemocnění mozku a míchy, které se projevuje různými způsoby – například pohybovými problémy, poruchami citlivosti, záněty očního nervu, inkontinencí nebo únavou. Domov sv. Josefa je přitom jediným specializovaným zařízením tohoto typu v celé České republice, takže když se k nám dostala prosba o pomoc, neváhala jsem a hned se přihlásila.
Naším úkolem bylo pomáhat pacientům s přepravou, motivací, účastí na hrách, kvízech a cvičeních, které pro ně připravili zaměstnanci domova. Cílem bylo povzbudit je k dalšímu cvičení a zpestřit jejich den.
Program začal v devět hodin ráno. Na 12 stanovištích si mohli vyzkoušet rozmanité aktivity, od zpívání, přes čichové hry, po házení míčků do kuželek. Každý jich splnil tolik, na kolik měl sílu. Při těchto činnostech jsme měli příležitost si s některými z nich popovídat, a díky tomu jsme se dozvěděli mnoho zajímavého o jejich osudech i každodenních starostech.
Jedním z často zmiňovaných témat byla mobilita. Zatímco někteří měli k dispozici elektrický vozík, který jim výrazně ulehčoval pohyb a zajišťoval větší samostatnost, jiní si jej nemohli dovolit. Například klientka, které jsem pomáhala já, používá mechanický vozík, jehož cena se jen kvůli úpravě brzd na pravou ruku vyšplhala na 25 000 Kč. Takové příklady ukazují, jak vysoké náklady může představovat i základní vybavení, které je pro pacienty zásadní pro zvládání běžného dne.
Po skončení programu jsme měli možnost prohlédnout si areál domova a dozvědět se něco více o jeho fungování a i o samotné nemoci. V ČR touto nemocí trpí přibližně 25 000 lidí. Někteří o své diagnóze možná ještě ani neví.
Pacienti mají často problém se do Žirče na dlouhodobý pobyt dostat, a když se jim to podaří, většinou nemohou mít plně vybavený pokoj. Pomůcky a speciální vybavení stojí spoustu peněz a těch je bohužel málo. Přesto jsem měla pocit, že většina lidí je tam moc spokojená. Zaměstnanci do své práce vkládají maximum a opravdu si jich za to cením.
Tato zkušenost mi dala velkou motivaci a inspiraci do života. Uvědomila jsem si, jak moc bychom měli být vděční za to, co máme, a že bychom měli pomáhat, kde můžeme. Mám v plánu se do Žirče vrátit, možná i v rámci stáže, která je otevřená pro každého, koho to zajímá. A pokud ne na stáž, tak alespoň na nějakou kulturní akci. Rozhodně doporučuji všem, aby se někdy do Žirče podívali, je to tam skvělé.
Kristýna Brahová 5.V
Akce tohoto týdne
Po Velikonocích se loučí se studiem maturanti svým posledním zvoněním. V úterý 22. dubna mají poslední zvonění oktaváni a ve středu 23. dubna studenti čtyřletého gymnázia. Čtvrtkem 24. dubna začíná jejich "svatý" týden.
Ve středu 23. dubna navštíví studenti 7.V s prof. Zikmundovou Rubenu. Osm studentů Beata Čtvrtečková (5.V), Tereza Řeháková (5.V), Michal Tylš (5.V), Andreas Otakar Zima (2.A), Petr Bureš (7.V), Bartoloměj Tuček (7.V), Petr Vočadlo (7.V) a Jakub Váňa (3.B) jede reprezentovat školu do Hradce Králové do krajského kola Fyzikální olympiády za doprovodu prof. Poláka.
Ve čtvrtek 24. dubna se náš tým pokusí pod vedením prof. Zapletala uspět v turnaji v minifotbale. Prof. Preclík podpoří v krajském kole SOČ studenta Antonína Kubečka (6.W).
V pátek 25. dubna jede do Prahy na Robosoutěž prof. Svoboda s týmem žáků z nižšího gymnázia. Studenti psychologického semináře se zúčastní besedy s Bc. Terezou Kocurovou na téma Náhradní rodinná péče. Kulturní prostor AULA uvede představení divadla Viola Malý princ v provedení Daniely Kolářové a Tomáše Pavelky.
Hala roku Junior: Křup a bum!
Dne 11. dubna se týmy „Drž to, padá to!“ a „Freljord“ zúčastnily soutěže Hala roku junior 2025, kde představily své jeřáby, které konstruovaly poslední měsíce.
V pět hodin ráno se studenti, za doprovodu pana Preclíka, vydali autobusem na Stavební fakultu ČVUT v Praze. Po příjezdu upravili své jeřáby, zvážili je, zaregistrovali a následně měli možnost si prohlédnout fakultu. Poté přišla na řadu zátěžová zkouška, kdy týmy během 10 minut připevnily jeřáby ke kotevním deskám a prováděly test zatížení pokládáním kovových závaží.
Jak řekl pan Preclík: „Je tak uklidňující něco postavit, a pak to roztřískat.“ A právě to jeřáby úspěšně splnily.
Tým „Drž to, padá to!“ (Kristýna Beranová, Hedvika Jarolímková a Eva Hrnčířová) se umístil na 13. místě a tým „Freljord“ (Jan Pražák a Viktor Vaněk) skončil na krásném 9. místě.
Bohužel se žádný z jeřábů nepodařilo zachovat v jeho původní podobě, ovšem pozůstatky z nich si můžete prohlédnout na našem gymnáziu u kabinetu IKT.
Kristýna Beranová, 6.W
Dovolím si přidat pár doplnění a poznámek:
- Do soutěže bylo přihlášeno celkem 54 týmů, dorazilo jich nakonec jen 47. Většina týmů byla podle očekávání ze středních průmyslových škol stavebních. Potěšující bylo vidět i několik ryze dívčích týmů (včetně toho našeho).
- Ještě že jsme vyrazili brzy ráno, protože jeden z našich jeřábů nepřežil první kroky po chodbě gymnázia, ale na místě bylo dost času vše opravit.
- Po technické přejímce modelů následovala jejich výstava a hodnocení od publika i odborné veřejnosti. Podle tohoto hodnocení bylo sestaveno soutěžní pořadí tak, aby „nejnadějnější“ modely soutěžily až jako poslední a soutěž tak byla napínavá až do konce. Z tohoto pohledu je potěšující, že naše modely byly naplánovány až na samý závěr soutěže – tedy vypadaly tak, že by mohly něco unést.
- Soutěžilo se o co nejlepší efektivitu modelu, tj. poměr toho, co jeřáb unese, a váhy modelu. Naše modely patřily k těm lehčím. Freljord s váhou 562,6 g unesl 10 364,0 g a Drž to, padá to! s váhou 782,6 g unesl 11 545,8 g zatížení. Kompletní výsledky: https://halaroku-app.fsv.cvut.cz/cs/public-results/junior.
- Týmy musely stihnout provést zátěžové zkoušky v limitu 10 minut. Čas to byl dost hraniční, protože některé týmy v tomto limitu jen tak tak zvládly připevnit svoje jeřáby k podložce.
- Protože nám na gymnáziu chybí prostory, kde by se studenti mohli věnovat takovýmto projektům, nezbylo než jeřáby stavět na chodbě u učeben IKT, kde se jim jako zázrakem nic nestalo po několik týdnů. Za to patří dík všem studentům, kteří dokázali chodit okolo dostatečně opatrně.
- Velké poděkování patří našim sponzorům – cestu mikrobusem nám hradilo SaarGummi Czech, s. r. o., na nákup materiálu nám finančně přispěla firma METEL s.r.o. a elektrickou lupénkovou pilku (která nám hodně usnadnila práci) jsme si mohli koupit díky Nadaci Jiráskova gymnázia. Děkujeme!
RNDr. Jan Preclík
Zatěžovací zkouška jeřábu týmu Freljord (Jan Pražák, Viktor Vaněk):
Zatěžovací zkouška jeřábu týmu Drž to, padá to! (Kristýna Beranová, Hedvika Jarolímková, Eva Hrnčířová):
Vomit comet a jak se do ní dostat
Dne 30. 3. 2025 jsem se zúčastnila parabolického letu a stavu beztíže ve speciálně upraveném francouzském letadle Airbus A310, přezdívaném „vomit comet“. Dostálo letadlo svému názvu? A jak jsem se k němu dostala?
Všechno začalo uprostřed září, kdy do školního mailu přistála nenápadná zpráva od pana profesora Preclíka s popiskem: „Zažij stav beztíže! Kdybych byl v požadovaném věku, tak neváhám.“ Kdo by odolal této lákavé nabídce? Proto jsem o jednom slunečném odpoledni vytáhla počítač, zaklikla pár tlačítek a napsala pár textů do úvodního dotazníku. Celkem se přihlásilo 861 dětí od 13 do 18 let.
Zanedlouho mi přišla zpráva, že jsem prošla první fází výběrového řízení a že se moc těší na moje motivační video. To pro mě bylo nemilým překvapením, neboť jsem si jako ukvapený člověk nepřečetla, v čem výběr spočívá. Přemýšlela jsem nad správným tématem a pak jsem byla přímo ozářena. Pod vlivem bratrovy seminární práce na statistiku jsem si vybrala Geigerův čítač pro kontrolu radioaktivity a vliv nadmořské výšky na získaná data. Musím ale říct, že jsem toho brzy začala litovat.
Upozornění! Pokud jste učitel fyziky, matematiky nebo informačních technologií, pro vaše vlastní dobro, prosím, nečtěte následující odstavec.
Dvě hodiny jsem snímala data, jen abych zjistila, že čítač je neuložil. Následně jsem další dvě hodiny sbírala data, abych zjistila, že nejdou přesunout do počítače. Musím přiznat, že jsem nebyla daleko od rozmlácení čítače i počítače, ale zachovala jsem se přímo stoicky a technologie jen zahodila. Myslím, že pan Geiger se při mém použití svého čítače obracel v hrobě. V časovém deficitu jsem stihla získat jen hodinu hodnot na každém z měřených míst, z těch jsem ve Wordu (ideálním programu na tvoření grafů a tabulek) vytvořila barevné, interaktivní grafy, které jsem poté ukazovala na videu, aby to vypadalo, jako že tomu rozumím a vše mám pod kontrolou. Mimochodem vůbec jsem mírně neupravila data :). A pak voilà, video je na světě. Naštěstí komise nehodnotila vědeckou správnost, ale mediální zručnost a schopnost prezentace, a tak jsem postoupila do dalšího kola.
Třetí fáze spočívala v kognitivních testech a testech angličtiny. Ty si můžete zkusit zde https://cognitive-test.vzhurudovesmiru.cz/tests. Po pár dnech klikání na mimozemšťany a rakety už bylo těžké udržet si zdravý rozum a to ani nezmiňuji přízvuky v testech angličtiny. A pak že hraní videoher je zbytečné…
Nemám ponětí, jak jsem prošla třetí fází, ale dalším levelem byly fyzické testy na začátku ledna na FTVS UK. Nevěděla jsem, co od toho čekat, rozhodně ale ne poskakování na čas s 10kilogramovým batohem. Z předchozích řádků víte, jak dobrá jsem ve fyzice, a tak mi jaksi nedošlo, že když se rozběhnu a švihem si na sebe hodím těžký batoh, převážím se na druhou stranu. Dále jsem si vyzkoušela mrtvý tah, který má opravdu výstižný název, a VO2 Max test na rotopedu aneb jeď, dokud ti neodpadnou končetiny, samozřejmě za dohledu odborníků.
Pátá fáze byla rozhodně největší zážitek. Eufemistický název „pohovor s psychologem“ ve mně evokoval představu příjemného povídání o mém typu osobnosti a koníčcích. Nemohla jsem být víc vedle a nemohla jsem být více nepřipravená. S sebou jsem kromě EKG měla přinést motivační dopis, se kterým jsem si dala hodně práce, abych vystihla všechny své silné stránky. Nemohla jsem udělat nic horšího. Nejdříve jsem nervózně sama seděla v čekárně, kde jsem se potkala s milou holkou, která šla přede mnou. Když přišla z pohovoru a vypadala traumatizovaně, došlo mi, že jsem úplně v háji :). V místnosti seděla porota o třech lidech, jedna z nich, psycholožka z Akademie věd, začala slovy: „Ahoj Evi, ten tvůj motivační dopis říká tak obyčejné věci, které dokáže úplně každý. Řekni nám něco, co dokážeš jen ty a nikdo jiný na světě.“ V ten moment se roztříštily všechny moje naivní představy. Po půlhodinovém výslechu jsem odcházela s pocitem, že jsem „good for nothing communist“ a že nemám šanci postoupit dále.
A co se nestalo. Volal mi osobně hlavní organizátor Jan Spratek s proslovem o tom, jak někdo vypadnout musí, ale nakonec jsem se dozvěděla, že to nejsem já.
V tuto chvíli nás bylo 26 a chystali jsme se na šestou a poslední fázi, Survival, kde mělo dalších 6 vypadnout. Rozhodně je úplně v pohodě jet do Moravského krasu se spacákem a karimatkou sama za téměř neznámými lidmi na výběrové kolo zvané „Survival - Nouzový stav s AČR (nejde o vojenský výcvik)“. Dva dny jsme v kempu Baldovec procvičovali první pomoc, topografii, slaňování, zapalování ohně, stavění přístřešků v lese a orientaci v terénu. Kvůli špatnému počasí jsme nakonec nespali v lese, ale užili jsme si výlet s mapou, na kterém se naše skupina určitě několikrát neztratila a nepřišla pozdě.
Z Moravy nás odvezl autobus hromadně do Prahy na slavnostní vyhlášení. Ubytovali jsme se v hotelu a vyrazili na letiště. Všichni jsme byli nervózní a báli se, kdo nebude moct letět. Chtěli jsme letět všichni, protože jsme se na Survivalu skamarádili, a tak bychom neměli radost, i kdyby vyřadili někoho jiného. Na ceremoniálu bylo 6 židlí pro 6 dětí, kteří měli být v živém přenosu vyřazení. A tak jsem tam tak seděli, klepali se na hraně slz a poslouchali influencera Mikýře, který byl pověřen čtením poražených. On ale obálku roztrhl a my jsme na něj koukali a říkali si: „Co to dělá? Proč to prostě už nepřečte?“ A on zajásal:
„Mezi vyřazené nepatří nikdo, protože letí všichni!“ A tak jsme opravdu ronili slzy, ale radostné. Dlouho do noci jsme měli bezpečnostní briefing od francouzské posádky a pak jsme dlouho slavili.
Další den, v den letu, nám na pocitu čerstvosti nepřidaly léky proti nevolnosti. Naštěstí vyčerpání přebila radost. Po bezpečnostní kontrole jsme měli čas povídat si s významnými lidmi, jako francouzský astronaut Jean Francois Clervoy, český budoucí astronaut Aleš Svoboda, vědec, snílek a náš skvělý nový táta Jan Spratek a další české celebrity. Bylo zvláštní povídat si s lidmi, které obvykle člověk sleduje na obrazovkách. Po proslovu pana prezidenta a focení jsme nastoupili do letadla a vzlétli.
V prostoru připomínajícím uzavřené oddělení psychiatrické léčebny jsme zažili 16 parabol a při nich mikrogravitaci, ale také gravitaci na Měsíci a Marsu. Nutno podotknout, že i my, cestující v tubusu, jsme v průběhu letu asi nejvíce připomínali klienty ústavu obdařeného šikovným psychiatrem, nadopované radostným očekáváním a endorfiny, rozesmáté, jásající a vřeštící, s kameramany popruhy přivázanými ke stěnám letadla, dospělými radujícími se jako děti, a francouzským kosmonautem hbitě se přemisťujícím po šňůře natažené u stropu letadla hned tam a hned zpět. Před i po mikrogravitaci byla fáze s přetížením 1,8 g, kdy na nás působila téměř dvojnásobná tíha, což byste pociťovali, kdyby na vás někdo hodil matraci a pak si na ni lehnul. Dle instrukcí lektorů jsme leželi na zemi tak, jak jsme dopadli, na zádech nebo na břiše, ale hlavně klidně a bez zbytečného hýbání, jinak by se nám mohlo udělat špatně. Nikdy jsem nebyla tak ráda za praštění do hlavy, protože to znamenalo šanci ovlivnit směr svého letu. Žádné plavání a máchání rukama nepomáhalo. Prostě plujete prostorem, doufáte, že vás nikdo nekopne do hlavy a vy nikoho nekopnete, anebo neskončíte v chumlu v rohu u stropu. Změnit směr můžete pouze odrazem od jiného předmětu. Vůbec své pohyby nemáte pod kontrolou. Když chcete hrát a rozdáte karty, všechny odplují do prostoru stejně jako vy. Když skončila 22sekundová fáze mikrogravitace, začala fáze 1,8 g, která s námi praštila o zem. Naštěstí jsme měli francouzské instruktory, kteří nás tahali za nohy a kombinézy ze stropu tak, abychom nespadli z velké výšky a na hlavu. Také tam byl český i francouzský lékař, kteří se postarali o oběti vomit comet. Let proběhl hladce a následná závěrečná ceremonie taktéž.
Dalším úkolem naší mise je přinést povědomí o tom, že Česká republika připravuje svého kosmonauta k misi na ISS. Aleš Svoboda, pilot stíhačky, kapitán Armády ČR, dvojnásobný inženýr a doktor v oboru letecké a raketové techniky, nás doprovázel se shovívavým úsměvem a poznali jsme jej jako moc skromného, milého a sympatického člověka. Dalším a neposledním posláním je, že vesmír je velký prostor, který nám může pomáhat zjednodušovat naši práci na zemi, ať už zrychlením spojení pomocí satelitního volání nebo GPS řízením provozu v nejrůznějších odvětvích, zemědělství, autodopravě a dalších. Že je nejenom tam nahoře, ale vlastně tak nějak pořád s námi.
Odnesla jsem si partu skvělých kamarádů, zážitek i zkušenosti na celý život a uvědomila jsem si, že i obyčejný student z České republiky může mířit ke hvězdám.
Eva Hrnčířová, 6.W
(zdroj fotografií: Česká cesta do vesmíru)