Ochrana osobních údajů (GDPR)

Robotiáda 2025 – stříbrní v robotickém sumu

Robotiáda je největší mezinárodní robotická soutěž v naší republice. Pravidelně se koná v brněnském VIDA! Science centru, letos to bylo 21. února.

Studenti robotického kroužku si pro letošní ročník vybrali soutěž v robotickém sumu. Jde o souboje dvou robotů v kruhové aréně, cílem je vytlačit protivníka mimo kruh. Je to divácky velice atraktivní disciplína, u které se dá zažít spousta legrace.

Protože v každé kategorii (ZŠ, SŠ) mohou školu reprezentovat pouze dva týmy, studenti nejprve postavili každý svého „sumo“ robota, poté jsme uspořádali školní turnaj a vybrali ty nejlepší.

Do Brna nakonec vyrazilo 10 studentů a abychom byli na místě včas, museli jsme vyjíždět už ve 4 hodiny ráno.

Roboti nejprve museli projít homologací, tedy ověřením, že splňují pravidla jednotlivých disciplín (rozměry, maximální váha, funkce stop tlačítka…). A poté už začaly soutěžní jízdy, vše bylo přesně naplánováno a bylo nutné se včas dostavit na start. Příjemné bylo, že mezi jízdami měli soutěžící možnost si prohlédnout celou expozici VIDA! Centra.

Tým „KK“ (Marek Špelda, Štěpán Holý, Maxmilián Hejna) soutěžil v kategorii ZŠ v disciplíně sumo a ve sledování černé čáry (Line Follower). Nejlépe si vedl robot Maxmiliána Hejny, který obsadil krásné 7. místo ve sledování čáry. Celkem se v této disciplíně utkalo 69 soutěžících.

Zbývající roboti soutěžili v kategorii SŠ v disciplíně sumo. Robot týmu „kosiska“ (Jan Tomáš, Václav Holý, Ondřej Suchánek) bohužel nepostoupil ze základní skupiny, kdy postupoval pouze první ze skupiny. Zato robot týmu Faldatickymastněobézníbradec (Matěj Kolaja, Ondřej Macháček, Jáchym Bohadlo, Štěpán Strnad) základní skupinu s přehledem vyhrál a v následném play-off podlehl až ve finále slovenskému týmu. Bylo z toho krásné druhé místo. Gratulujeme. Hlavním konstruktérem robota byl Jáchym Bohadlo. Název týmu byl takovou malou pomstou pořadatelům, kteří ho museli v průběhu zápasů několikrát opakovat, nakonec se to ale naučili 😊

Naše účast by nebyla možná bez sponzorů Saar Gummi Czech a METEL s.r.o., kterým za podporu moc děkujeme.

Informatika a výpočetní technika - nabídka seminářů 2025/26

Informatika a výpočetní technika Vám pro školní rok 2025/26 nabízí následující volitelné předměty (semináře):

dvouleté (pro 3. ročník a septimu)

  • Programování začínáme grafickým programováním (Scratch) a pak už se věnujeme programování v C#. Jazyk C#  se učí v prvních ročnících na spoustě VŠ. (A i když se na "vaší" VŠ bude učit Python, osvojíte si ho velice rychle, protože budete znát základy a principy programování.) Co se na semináři za dva roky naučíte, většinou pokryje látku prvního ročníku VŠ = budete mít náskok. Studenti semináře se pravidelně účastní soutěží Středoškolské odborné činnosti, i to vám může přinést body u přijímaček na VŠ. Na exkurzi se můžete podívat do centra robotiky CIIRC ČVUT, vývojové centrály firmy Siemens v Praze nebo Honeywell v Brně. Budete se moci účastnit soutěží Bobřík informatiky, Kybersoutěže nebo Technologické olympiády. I o začátečníky v programování je mezi firmami velký zájem, takže budete moci zkusit brigádu třeba ve spolupracující firmě Metel.eu.
  • Počítačová grafika a 3D modelování – začínáme 2D grafikou (bitmapová i vektorová) a pak už se věnujeme hlavně 3D modelování. To se může hodit každému, kdo se bude na VŠ věnovat technice, architektuře ale i jakýmkoli přírodním vědám a klidně i medicíně (robotické operační systémy nebo laparoskopie vyžadují od obsluhy dobrou orientaci ve 3D, moderní zobrazovací metody jako MR nebo CT jsou na 3D modelech přímo založené). Naučíte se technickému kreslení i volnoplošnému modelování (“organických tvarů”). Abyste mohli svoje modely vytisknout, naučíte se ovládat naše 3D tiskárny. Na exkurzi se podíváte třeba do firmy Průša3D nebo firmy, kde se tisknou kostní náhrady. Budete se moci podílet na tvorbě pomůcek pro nevidomé a slabozraké nebo si navrhnout, postavit a odstartovat svoji raketu.

 

jednoleté (pro 4. ročník a oktávu)

  • Tvorba dokumentů a jejich prezentace
  • Tvorba internetových stránek
  • Matematika na počítači
  • Psaní na klávesnici
  • Hrátky s robotikou
  • Programování pro Android

Podívejte se i na kompletní nabídku volitelných předmětů a podrobnější informace.

Burza vysokých škol a pracovních příležitostí: Karlovka, nebo MUNI?

V pátek 14. února, na svátek svatého Valentýna, se studenti druhých a třetích ročníků zúčastnili Burzy vysokých škol a pracovních příležitostí. Nejen Valentýn tedy byl na pořadu dne. Místo romantiky jsme se v aule ponořili do přemýšlení nad výběrem vysoké školy.

Akci zahájily firmy Metel, Hronovský a Policie ČR, jejichž zástupci nás během chvíle seznámili s náplní své práce a možnostmi uplatnění. Následně se na pódiu vystřídalo více než  deset vysokoškoláků a absolventů Jiráskova gymnázia. Každý z nich v krátké prezentaci představil svou školu, podělil se s námi o své postřehy a přidal i některé cenné rady. Na konci zbyl prostor pro dotazy. Většina z nich se týkala přijímacích zkoušek, průběhu studia, možností zahraničních stáží.

Nejvíce oceňuji, že studenti o své škole mluvili naprosto otevřeně. Přidali také praktické tipy ohledně dopravy, studia a ubytování. Skvělé bylo i to, že jsme prezentace včetně kontaktů obdrželi v elektronické podobě, abychom se mohli na cokoliv doptat i později. Za zmínku rozhodně stojí možnost pokládat anonymní dotazy prostřednictvím QR kódu. Tuto možnost nám nabídli organizátoři již vloni, tentokrát si ale nápaditě a profesionálně poradili s nevhodnými dotazy některých posluchačů. Dopoledne zpříjemnily i sympatické povahy přednášejících, kterým vesměs nechyběl smysl pro humor.

Pár nedostatků akce ale měla. Krátká přestávka nestačila, jedna delší, nebo více kratších by rozhodně pomohlo. Také mi chyběla pestřejší a vyváženější škála nabízených oborů. Takřka úplně chyběly obory lékařské, ale i vědní typu chemie, matematika, fyzika, chyběly obory umělecké. Zajímavé by určitě bylo setkat se i se studenty tradičních technických oborů, třeba strojírenství, stavařiny, elektrotechniky. Některé prezentace by podle mě mohly být živější, s přídavkem obrázků nebo videí.  V poslední, dotazové části bych uvítala podrobnější odpovědi.

Celkově burzu hodnotím pozitivně. Akce v mém případě určitě splnila účel – někoho nasměrovala, jiného utvrdila ve volbě seminářů a oboru budoucího studia. Já sama díky zkušenostem studentů vím, co mě za pár let čeká, a věřím, že všichni už teď budeme, co se výběru vysoké školy týká, jednou nohou za vodou.

Vlasta Suchá s přispěním dalších sextánů

Výsledky krajského kola ekonomické olympiády nás potěšily!

Do kraje postoupili z naší školy čtyři studenti  - Jeroným Němec (7.W), Matyáš Žďára (8.V), Daniel Kumpošt (8.W), Ondřej Ševc (4.B). A ani tam si nevedli nejhůř, zejména Jeroným Němec a Matyáš Žďára se svým 12. a 14. místem ze 120 účastníků. Zároveň se stali na základě získaného počtu bodů  tzv. úspěšnými řešiteli, na což dosáhne v celé ČR jen 8 % řešitelů!

Ekonomická olympiáda je mezinárodní soutěž ve znalostech v oboru ekonomie a financí, která je určena žákům středních škol. Vychází z rámcových vzdělávacích programů MŠMT a svým pojetím přispívá k dalšímu rozvíjení klíčových schopností a znalostí žáků. Otázky do soutěže a koncepci Ekonomické olympiády spoluvytváří ekonomové a odborníci z Institutu ekonomického vzdělávání (INEV) a České národní banky (ČNB). Ekonomická olympiáda je největší soutěží v ekonomii a financích v ČR a na Slovensku.

Akce tohoto týdne

Dny do 22. do 28. února tráví žáci 2.V v Sedloňově na chatě Roubenka na lyžařském kurzu s prof. Moučkou, Zapletalem a Zapletalovou. 

V pondělí 24. února se 75 maturantů s prof. Havlíčkem, Macurou, Netíkovou a Svobodou podívá do Památníku koncentračního tábora v Osvětimi.

Ve středu 26. února navštíví studenti 8.W s prof. Zikmundovou náchodský pivovar, ve čtvrtek 27. února se tamtéž podívají studenti 4.B s prof. Netíkovou a v pátek 28. února studenti 4.A s prof. Balcarovou.

V pátek 28. února organizují prof. Karásková a Zikmundová na naší škole okresní kolo Chemické olympiády pro kategorii D.

Naši studenti bodovali v okresním kole soutěže v angličtině

V minulých týdnech se vítězové školního kola ve třech kategoriích utkali se svými kolegy z jiných škol v okresním kole soutěže v angličtině. A nedařilo se jim vůbec špatně. Do krajského kola, které se koná 18. března, z druhého místa postupuje v kategorii G Jan Pelly ze 3. B. Ve stejné kategoii se Lenka Vočadlová ze 6. V umístila na 4. místě, s nepatrnou bodovou ztrátou za bronzem. Nejpočetnější konkurenci čelil v kategorii ZŠ / G I Matyáš Beneš ze 2. V. a nakonec získal pěkné 3. místo. V kategorii VG II jsme měli dvě zástupkyně, Kateřina Šimková ze 3. V skončila třetí, Marie Pokorná ze 3. W se umístila jako pátá.  Všem děkujeme za reprezentaci školy a Honzovi přejeme hodně štěstí v kraji!

 

Zleva Marie Pokorná, Jan Pelly, Lenka Vočadlová a Matyáš Beneš

 

 

Soutěž EuropaSecura

Soutěž EuropaSecura je organizována Institutem pro evropskou politiku EUROPEUM ve spolupráci s Ministerstvem obrany, Armádou České republiky, sítí Eurocenter Úřadu vlády ČR a infocentry Europe Direct Zastoupení Evropské komise v ČR, s podporou Ministerstva zahraničních věcí České republiky a Hanns-Seidel-Stiftung. 

Informace o soutěži EuropaSecura 

EuropaSecura je jedinečný několikakolový projekt pro všechny studenty/ky SŠ se zájmem o aktuální dění, domácí politiku, evropskou integraci a mezinárodní a bezpečnostní politiku s důrazem na Českou republiku. V letošním roce proběhne již 18. ročník této soutěže, která je organizována Institutem pro evropskou politiku v úzké spolupráci s Ministerstvem obrany ČR, Armádou ČR, Ministerstvem zahraničních věcí ČR, Nadací Hannse Seidela, Eurocentry Úřadu vlády ČR a sítí infocenter Europe Direct Evropské komise. 

Studenti a studentky mohou v rámci soutěže EuropaSecura uplatnit a rozšířit své znalosti ve výše zmíněných a dalších oblastech, vyzkoušet si psaní analýzy aktuálního konfliktu formou odborné práce, vylepšit si argumentační schopnosti a zažít týden sArmádou ČR na vojenské základně v Brdech plný teoretických a praktických aktivit (workshopy a aktivity v terénu, simulace reálných diplomatických jednání, řada cvičení a další). Vítězný tým získá plně hrazenou studijní cestu do Bruselu, kde bude mít možnost navštívit instituce EU a sídlo Severoatlantické aliance a osobně se setkat s vrcholnými politiky a vysoce postavenými Čechy a Češkami (tradičně například eurokomisaři, europoslanci, představitelé při NATO a další). 

Soutěž EuropaSecura je složena z těchto částí: 

  1. Základní kolo – tříčlenné týmy studentů vyplňují online vědomostní test (9. až 12. března 2025). Nejlepší týmy z každého kraje postupují do dalšího Krajského kola.  
  2. Krajské kolo – studenti nejprve vypracují bezpečnostní analýzu na zadaný aktuální konflikt a případně v ústní části diskutují a obhajují bezpečnostní analýzy před odbornou porotou a nejlepšími týmy ve svém kraji (konec března–červen 2025). Nejlepší tým v každém kraji postupuje do celostátního finále. 
  3. Celostátní finále – jedinečný a komplexní 5denní workshop, který je pořádán v úzké spolupráci s Ministerstvem obrany a Armádou ČR na vojenské základně v Brdech začátkem září 2025 (1. až 5. září 2025). Soutěžící budou plnit nejrůznější úkoly v terénu i na složitých jednáních jako diplomaté členských zemí EU. 
  4. Studijní cesta do Bruselu – výherci získají plně hrazenou třídenní cestu do Bruselu a návštěvy institucí EU a NATO, která se uskuteční na podzim 2025.  

Více informací o celém projektu najdete na stránkách www.EuropaSecura.cz, kde se týmy musí registrovat do 4. března 2025

Reportáž z mezinárodní fyzikální soutěže Fyziklání 2025

Jak už jsme informovali, naši školu minulý týden 14. února, reprezentovaly dva týmy v Praze na mezinárodní fyzikální soutěži Fyziklání 2025.
Na webu české televize je reportáž z této soutěže a můžete ji shlédnout na odkazu:
 
 
Ještě jednou děkuji všem členům obou družstev za skvělou reprezentaci školy.

Druhé zastavení 2. ročníku Dannyho svaťáku

... A dneska jsem člověk, kerej dává vždycky přednost obyčejným lidem a těm centrům, kam choděj. Jak do kostela, tak i do hospody (citováno z Hrabala)

Druhé zastavení 2. ročníku Dannyho svaťáku se uskutečnilo v pondělí 4. února a bylo určeno studentům maturitního ročníku. O Hrabalovi zasvěceně a se zaujetím hodným snad jen Hasana Zahiroviče hovořil pan Pavel Hošek, profesor religionistiky na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy.

Přednášel o tom, jak dávno hledal a celkem nedávno našel na  čtyřicet let starých audiokazetách a skrz ochraptělý hlas tehdy sedmdesátiletého Bohumila Hrabala odpověď na otázky, které si  jako teolog a religionista dávno kladl nad jeho texty. Proč tak často zmiňuje Ježíše Krista? Proč stále znovu mluví o večnosti, nebesích, metafyzice? Proč tak často cituje z Bible a jiné duchovní literatury? Hovořil o Hrabalovi jako o mysliteli víc než jako o člověku a jednom z nejznámějších a nejpřekládanějších českých autorů.

I tak, anebo právě proto věřím, že vnímavého posluchače inspiroval ke čtení a přemýšlení.