Ochrana osobních údajů (GDPR)

Erasmus+ Creative Use of Technology

Kurz užití moderních technologií ve výuce, pořádaný velice dobrou školou Alpha School of English Malta od 13. 6. 2016 do 24. 6. 2016 ve městě St Paul´s Bay, svou naplní a intenzitou kopíroval horké slunečné počasí ostrova Malta a jeho velice rušný a dobře fungující všední život. Vliv Velké Británie cítíte všude. Snad i proto lektor Peter, původem z Londýna, nás velice sofistikovaně a intenzivně během deseti výukových dnů zasvětil do tajů Interactive Whiteboards and Presenting, kdy výuka začala motivací k sebehodnocení svých vlastních technologických dovedností a jejich prezentací ve výukové skupině. Vzájemným sdílením osobních praktických zkušeností, nejprve ve dvojicích, a následnou diskusí o sdílených zkušenostech se všemi účastníky kurzu docházelo k rozvoji sebedůvěry a zvláště k rozvoji schopnosti přijmout své vlastní slabé stránky a uvědomit si, jak na sobě dále pracovat a že dobře mířená kritika od kolegy, učitele posune studenta velice rychle dopředu. Vybaveni sebedůvěrou jsme začali zpracovávat téma Paper-Based Resources. Obdrželi jsme zásobník cvičení pro třídu ve Wordu, který jsme analyzovali jednotlivě, v malé skupině a nakonec společně. Po analýze jsme diskutovali, sdíleli doposud získané naše osobní zkušenosti a porovnávali je s aktuálními materiály. Tato naším lektorem řízená diskuse měla rozhodnout, který z nabízených materiálů je pro každého z nás nejlepším zdrojem pro výuku, což nás inspirovalo k okamžité kreativní inovaci obdržených materiálů, či ke tvorbě materiálů nových, které byly okamžitým výstup kurzu. Hlavním motivem pro tvorbu nových materiálů ve Wordu byla schopnost materiálu pobavit studenta i jeho tvůrce – učitele, aby došlo k pocitu seberealizace. Každý účastník vytvořil vlastní pracovní list a prezentoval jej ostatním účastníkům. Po těchto dvou zdánlivě jednoduchých blocích přišla nosná témata celého kurzu, když hned při práci s prvním APPs and Online Resources jsem ocenil kvalitní tablet zakoupený z prostředků Erasmu+ a laptop, který mi poskytl můj zaměstnavatel Jiráskovo gymnázium Náchod. Pracovali jsme se seznamem APP ICT zdrojů pro vzdělavatele, které by měly mít velký vliv na naší budoucí praxi. Pracovali jsme se 14 ICT zdroji, které jsou zdarma dostupné. Pracovali jsme například s aplikací Prezi, která umožňuje tvořit lineární prezentace s velmi kvalitní vizualizací. Vytvořenou prezentaci lze předávat studentům. Pro tvorbu digitálních kvízů jsme použili Kahoot, který umožňuje při řešení učitelem vytvořených kvízů využít vlastních studentských mobilních telefonů, a tak prakticky řešit jejich přítomnost ve vyučovacích hodinách. Socrative umožňuje testovat vědomosti studentů a dobře ukazuje, jak studenti rozumí probíranému učivu, jaký je jejich pokrok a jaké jsou jejich reakce v reálném čase výuky. Podobným praktickým způsobem jsme pracovali i se zbylými 11 aplikacemi, které jsou běžně dostupné. Za vrchol kurzu lze považovat Vlogging, kdy jsme tvořili všichni jako jedna skupina krátké video. Vedoucím skupiny byl zvolen kolega z Finska, který byl vybaven velice kvalitními zařízeními a dostatečnými zkušenostmi. Před natáčením videa jsme vyplňovali pracovní list, jež shrnoval naše očekávání a případné možné využití Vlogu v naší praxi. Po skončení naší celodenní práce jsme každý jednotlivě individuálně vyplnili 3 hodnotící tabulky, které byly základem společné evaluační diskuse o tématu videa a postupech jeho tvorby. Právě tento postup výuky lze považovat za efektivní a lze ho uplatnit ve zjednodušené formě i při výuce ZSV. Závěr kurzu, nazvaný The Big One!, byl naplánován jako rozsáhlé a užitečné shrnutí všeho, co jsme během kurzu probrali. Byl opět postaven na samostatné práci, skupinové konzultaci vytvořených prezentací, které byly svými tvůrci předvedeny všem účastníkům, kteří se následně ptali na informace pro ně zajímavé. V úplném závěru zbylo i dost času na neformální rozpravu o finském, francouzském a českém systému vzdělávání, což byla příležitost prezentovat náš projekt z programu Erasmus+.

Cykly rozvrhu a rozpis laboratorních prací

Zde najdete, který týden je ve škole sudý a který lichý a jakou máte v kterém týdnu laboratorní práci. To Vám pomůže zorientovat se v rozvrhu.
Související odkazy:

Jiráskovo gymnázium na Robotickém dni v Praze

Robotický den 2017 stručně v číslech: 177 robotů postavených 277 účastníky z 9 zemí (Slovenska, Polska, Německa, Velké Británie, Portugalska, Řecka, Španělska, Číny a pochopitelně i České republiky), jde tak o největší setkání robotů a jejich příznivců u nás. Devět různých soutěží – roboti tak například na čas jezdili po závodním okruhu, vozili ve skladu plechovky s kečupem, hledali plyšového medvěda, sbírali a třídili barevné puky nebo se přetlačovali s jiným robotem v „robotickém sumu“. Devět účastníků z Jiráskova gymnázia (s roboty postavenými ze stavebnic LEGO): tým Bagram snipers (Jana Možíšová, Alžběta Jansová, Markéta Dvořáková) zachraňoval plyšového medvěda z bludiště (soutěž Bear Rescue Beginner Kit), tým Deodatus (Adam Brychta, Jan Pikman, Šimon Prudil, Štěpán Filip) rovnal plechovky kečupu ve skladu (Ketchup House Kit) a sbíral barevné puky na hřišti (Puck Collect Kit) a tým DRT (Miroslav Jarý, Kurt Hartmann) také sbíral puky. Nejlépe se nakonec vedlo našim „sběračům puků“, kdy tým Deodatus obsadil krásné druhé místo a tým DRT místo třetí. Úkolem robotů bylo najít na hřišti puky své barvy a dovézt jich v časovém limitu do skladu více než soupeř. Děkujeme všem účastníkům za výbornou reprezentaci gymnázia a také červenokostelecké firmě Saar Gummi Czech za celoroční podporu technických kroužků na našem gymnáziu.

Studenti nižších ročníků našeho gymnázia se na jeden den vrátili do antického Řecka a do středověku

Ve čtvrtek prvního června svůj svátek dětí prožili primáni našeho gymnázia netradičně. V antických kostýmech s atributy a rekvizitami vyrobenými doma a v hodinách výtvarné výchovy prožili svůj antický den. Spolu se svými vyučujícími českého jazyka a dějepisu několik měsíců připravovali program, se kterým vystoupili před svými spolužáky. Představili se v rolích řeckých hrdinů a bohů, sehráli divadelní představení, nechybělo ani muzeum sbírek a praktických pokusů antických učenců. Primáni prokázali úžasné vědomosti a rétorické schopnosti, které si za první školní rok na gymnáziu osvojili. Předposlední teplý květnový den se sekundáni s profesorkami Dvořáčkovou, Karáskovou a Olšanovou vydali na dalekou cestu do středověku. Časově to zvládli dobře, neboť se do středověkého města v Ostré u Lysé nad Labem dopravili pohodlně nikoliv koňmo, ale spojem 21. století – autobusem firmy P – transport Broumov. Ve středověkém městě je očekávaly průvodkyně v dobových kostýmech. Po prohlídce jednotlivých dílen si děti vyzkoušely různá řemesla, např. zpracování lnu a výrobu provazu, výrobu papíru, svíček, rýžování zlata, lukostřelbu a další činnosti. Po prohlídce kvetoucí bylinné zahrady se ve středověké krčmě za pouhé 2 groše před cestou domů občerstvili sekundáni i jejich profesorky. Děti si odvážely hotové vlastnoručně vyrobené výrobky a drobné dárečky, zakoupené u středověkých obchodníků. Středověký den se nám vydařil!

Den se zábavnou chemii

V pondělí 26. 6. 2017 jsme s Pavlínou Knapovskou (6.V), Lucii Tučkovou (3.B) a Katkou Jakušovou (3.B) připravily pro děti z MŠ a žáky ze ZŠ v Havlovicích zajímavý den s chemii. Dopoledne jsme rozdělily na tři bloky. První patřil nejmladším dětem z MŠ Hastrmánek, druhý žákům ze ZŠ a třetí jsme realizovaly venku na asfaltovém hřišti pro všechny. Tam jsme předvedly pár exotermických reakcí s typickým chemickým zápachem. Zahrály jsme se na kouzelnice a chtěly jsme dětem hravou formou vysvětlit zákonitostí živé a neživé přírody. Jak je to se vzduchem, proč dýcháme kyslík a vydechujeme oxid uhličitý, jakou další vlastnost má kyslík. Děti nás překvapily svými znalostmi, svoji bezprostředností a ochotou asistovat a nebát se. Ukázaly jsme jim i jiné, barevné pokusy. Největší úspěch měl krvavý chemik, sloní zubní pasta, kouzelná hůl a hořící učitel. Nejen děti, ale i my jsme byly spokojené. Na závěr jsme byly obdarované velkým potleskem a poděkováním ze strany učitelek a pana ředitele. Děti nám dodaly dostatek energie na zvládnutí posledního týdne v tomto školním roce a pan ředitel nás o prázdninách pozval na hrad Vizmburk, který je kulturní památkou a stojí uprostřed lesů u Havlovic. Chtěla bych poděkovat naším studentkám za odvedenou práci a za ochotu se mnou na tomto projektu spolupracovat. Myslím si, že přírodní vědy by se měly rozvíjet už v tom nejmladším věku. Děti si pak více váží přírodu kolem a rozumí ji.    

Třetí místo ve finále SOČ!

Ve dnech 16.-18. června 2017 se na Vyšší odborné škole ekonomické a zdravotnické v Boskovicích konala Celostátní přehlídka prací Středoškolské odborné činnosti (SOČ). Naši školu na tomto “finále” reprezentovaly hned tři práce: v kategorii Informatika práce “Baby-friendly Map” studentů Stanislava Kinzla a Jakuba Kortuse, v kategorii Matematika a statistika práce “Diferenciální a Integrální počet ve fyzice” Petra Kamarýta a v oboru Biologie práce “Potlačení infestace Varroa destructor ve včelstvu” Josefa Kůsta. Už jen postup do celorepublikového finále je velkým úspěchem. Josef Kůst nakonec se svojí prací obsadil 15. místo, Petr Kamarýt místo 11. Stanislav Kinzl a Jakub Kortus (který se obhajoby nemohl zúčastnit) se se svojí prací “Baby-friendly Map” umístili na vynikajícím 3. místě! Kromě jiného obdrželi také Zvláštní cenu: Návrh do soutěže o cenu České hlavičky - Ingenium "Svět počítačů a komunikace", Cenu rektora ČVUT v Praze prof. Ing. Petra Konvalinky, CSc. (3. místo), Cenu děkana Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze prof. Ing. Pavla Ripky, CSc. (3.místo)... Všem studentům gratulujeme a děkujeme za výbornou reprezentaci našeho gymnázia!