Ochrana osobních údajů (GDPR)

Sonety přečtou tečku za 7.ročníkem Náchodských dnů poezie

Lehce inscenovaným scénicým čtením ze Sonetů pana Williama S. se dnes v 19.00 v Aule rozloučí Náchodské Dny poezie. Soubor DREJG představí svůj "work in progress" vycházející z textů nejslavnější sonetoví sbírky letos nejoslavovanějšího Angličana. Čtou: Ivana Turovská, Debie Ritschelová, Kamča Dědková, Alice Tučková, Gabča Balská, Markéta Bohadlová, Bára Ježková, Julie Remešová, Naty Kalivodová, Anežka Tučková, Alice Brožová, Vojta Balcar, Vojta Hora "Kopeček", Vojta Veselý, Vláďa Máslo, Martin Přibyl, Petr Zákravský, ... " Znaven, ach znaven vším já chci jen ..." "Jen nemuset tu Tebe zanechat" Náchodské dny poezie

Bobřík informatiky

V týdnu od 7. 11. 2016 se tři třídy “pokusně” zúčastnily celorepublikové soutěže Bobřík informatiky, viz http://www.ibobr.cz. “Pokusně” proto, že jsme chtěli ověřit, jak se takové typy úloh budou studentům líbit - a myslíme, že se líbily. Proto bychom rádi příští rok zapojili více tříd. Studenti si ve svých kategorií vedli dobře: Lukáš Ondřej (2.V) obsadil krásné 112. místo z celkem 18225 soutěžících a Jana Možíšová (6.W) 135. místo z celkem 12154 soutěžících v rámci celé republiky.

Studenti našeho gymnázia byli hosty studia Český rozhlas Hradec Králové

Studenti našeho gymnázia byli hosty studia Český rozhlas Hradec Králové 17.listopadu studenti oktávy V Adam Budař a František Šedivý spolu se studentem kvinty V Viktorem Tomkem hostovali ve studiu Českého rozhlasu v Hradci Králové. S moderátorkou Pavlou Kindernayovou hovořili nejen o svých divadelních představeních ve prospěch charity a o svých životních plánech po složení maturitní zkoušky, ale i o Dni studentstva. Viktor , jeden z nejlepších houslistů své kategorie a milovník barokní hudby, zahrál posluchačům „naživo.“ Celé jejich vystoupení si můžete poslechnout a prohlédnout fotografie zde.

3. ROČNÍK OPEN GYMNÁZIUM NÁCHOD 2016 V ŠACHU - VÝSLEDKY

O něco chudší účast měl letos Open Gymnázium Náchod, který se uskutečnil v pátek 4.11.2016. Ze 40 přihlášených se zúčastnilo 31 žákyň a žáků. Startovní listinu tvořily výpravy z Hronova, Broumova, Regionu Panda, Studnice, partnerského Kudowa Zdrój a domácích. Čelní šachovnice záhy opanovali hráči ZSP Kudowa Zdrój, ale k vítězství si nakonec proklestil cestu Pavel Kačírek z oddílu Region Panda, z.s. Rychnov nad Kněžnou. Z domácích se nejvíce dařilo Jakubu Schönovi (JG Náchod a šachový oddíl TJ Náchod), který obsadil 8. místo.
Kategorie děvčat
1. Zofia Prochot
2. Elen Hetfleischová
3. Claudie Vidímová
Kategorie 1.-5. třída
1. Elen Hetfleischová
2. Matyáš Hartman
3. Martin Vajsar
Kategorie 6.-9. třída
1. Pavel Kačírek
2. Michal Bolaczek
3. Jakub Lukasik
Cena pro nejmladšího účastníka – Albert Línek.
Ředitelem turnaje byl Ing. Petr Dusbaba, rozhodčím Ing. Petr Čechura.

Fyzikální náboj

V pátek 4. listopadu proběhlo v Praze na Gymnáziu Christiana Dopplera české kolo mezinárodní soutěže Fyzikální náboj. Pětičlenné týmy z jednotlivých středních škol se během dvou hodin snažily vypočítat co nejvíce fyzikálních úloh. Soutěž má dvě kategorie. Junioři, ve které nás reprezentovali Vojtěch Balcar, Tomáš Kubíček, Michal Matoulek, Jana Možíšová a Jan Pikman a Senioři, kde za nás bojovali Štěpán Jirman, Jan Karvai, Timotej Mareš, Petr Semerák a Marek Vlček. Účastnili jsme se soutěže poprvé a s dobrým výsledkem. V mezinárodním srovnání Junioři z 59 týmů obsadili 26. místo a Senioři z 76 týmů dokonce 20. místo. Ve srovnání pořadí v České republice pak Junioři byli devátí ze 14 a Senioři osmí z 19 týmů. Všem reprezentantům blahopřejeme za pěkné umístění a děkujeme za úsilí, které při řešení úloh vynaložili.

Volejbalistky Jiráskova gymnázia nejlepší v okrese

V úterý 8.11.2016 se v tělocvičně naší školy konal již tradiční turnaj ve volejbalu středních škol dívek okresu Náchod. Turnaje se zúčastnilo celkem 7 týmů včetně dvou družstev sestavených ze studentek Jiráskova gymnázia. Naše týmy s přehledem prošly až do finále, kde je čekal sestrovražedný souboj o celkové prvenství. Nakonec bylo úspěšnější družstvo, za které nastoupily Brátová Pavla, Hlavatá Anežka, Hrušová Julie, Řezníčková Lucie, Bílá Michaela a Urbanová Nikol. Druhé místo potom obsadily Šimková Romana, Malíková Kristýna, Ševců Pavlína, Ansorgová Kristýna, Prokopová Julie, Šnorbertová Michaela a Stehlíková Tereza. Děkujeme všem hráčkám za perfektní reprezentaci školy a přejeme hodně úspěchů v krajském kole

Přehled akcí plánovaných na rok 2016 - 17

V přiložené tabulce najdete přehled akcí (včetně jejich předběžné kalkulace), které bychom pro Vás v souladu  s našim školním vzdělávacím programem chtěli uskutečnit. Vysvětlivka: Tematický pobyt přibližně odpovídá dřívějšímu školnímu výletu.
Související odkazy:

Erasmus+: Nice

Hned na začátku prázdnin (4. - 15.7.2016) jsem se vydala do Francie, konkrétně do Nice, kde jsem se účastnila metodického kurzu výuky francouzštiny. První týden byly náplní mých hodin hravé aktivity ve výuce francouzštiny. Zároveň jsme vytvořili ve skupinkách během týdne společenskou hru použitelnou ve výuce. Počáteční aktivity vedly k seznámení skupiny. Kurzu se účastnili kolegové z 22 zemí světa, tak už jen zapamatovat si některá exotická jména nebylo snadné. To nám usnadnila hned první aktivita, kdy jsme ke jménu přidali nějaké gesto. Další vždy zopakoval předchozí jméno spolu s gestem.  Potom jsme si ve skupince po čtyřech měli vyměnit nejdůležitější informace o sobě a každý si měl zapamatovat jednu informaci o členech skupiny. Jiná hra nám ukázala jak zapojit i uzavřenější studenty a dát šanci i těm méně mluvným, aby měli také možnost se prosadit. Využití her ve výuce jazyka není náhodné, musí mít pedagogický cíl, jasně formulovaná pravidla. Důležité je vzbudit zájem, zaktivizovat třídu a zároveň usnadnit zapamatování. Důraz byl kladen na vizuální asociaci. V jaké etapě vyučování použít hru? Na začátku pro uvedení do tématu, uprostřed pro udržení pozornosti, ale i na konci, když jsou studenti již unaveni a zbývá nám několik minut do konce vyučovací hodiny. Dále jsme měli možnost sami zvolit další směřování náplně hodin, tím, že jsme sami navrhli oblasti, které nám ve výuce přináší různá úskalí. Věnovali jsme se tedy různým obtížným aspektům francouzské gramatiky, jako jsou např. minulé časy (imparfait, passé composé), nepřímá řeč, zájmena 3. a 4. pádu, vztažná zájmena, přídavná jména a jejich umístění před či za podstatným jménem a také rozkazovací způsob. Po celý týden jsme ve skupinkách připravovali konkrétní aktivity a ty pak předváděli ostatním. Tvořili jsme nebo nám byly předány aktivity pro úroveň A1-B2 společného evropského referenčního rámce. Pracovali jsme také s využitím písní, ale i vážné hudby ve výuce francouzštiny. Kromě aktivního zkoušení jednotlivých her jsme vytvořili ve skupinkách během týdne společenskou hru použitelnou ve výuce. Připravili jsme si herní plán, otázky na různá témata a hlavně pravidla. Na začátku tvorby takové hry je třeba si stanovit cíle, kterých chceme prostřednictvím hry dosáhnout. Daný herní plán je pak možné v průběhu školního roku využívat k probraným tématům či k procvičení gramatických jevů. Pro náplň dílny druhého týdne jsem zvolila fonetiku a opravu výslovnosti, kde jsme mluvili hlavně o rytmu a melodii francouzského jazyka. Učili jsme se jakým způsobem učit studenty prodloužený přízvuk buď ve spojení s gestem nebo pohybem. Zajímavé bylo vázání, kdy v dnešní době mluvíme o „fonetickém slovu“, které má ve francouzštině nejčastěji 3 nebo 4 slabiky. Sami jsme tvořili rozhovory na daný počet slabik. Bylo to zábavné a myslím, že to studentům při učení se francouzské výslovnosti hodně pomůže. Hlavní náplní druhého týdne bylo téma mezikulturních vztahů. Hledali jsme to, co mají jednotlivé národy společné a v čem se liší. Za domácí úkol jsme si měli promyslet jak se kultura jednotlivého národa podobá ledovci „un ice berg“. Cílem je uvědomit si to, co je vidět a co je skryté. Zabývali jsme se kulturou ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka a teoriemi různých jazykovědců. Mimo samotnou výuku jsme se věnovali tzv. Flexomachine. To je program, pomocí kterého lze vytvářet cvičení a přímo je tak ukládat na stránky www.bonjourdefrance.com. Sami cvičení nejen tvoříme, ale máme i přístup ke cvičení vytvořeným kolegy z celého světa. Časový harmonogram byl různý. Dny byly plné aktivit, někdy škola končila v 15:30 a v 19:00 se konal arménsko-albánský večírek (druhý týden řecký). Nebo jsme končili v 17hod a poté se znovu sešli na večírku s ochutnávkou francouzských vín a sýrů. První večer nás provedl pan ředitel Universités du Monde Yann Librati po staré části Nice a pozval nás na ochutnávku tamních specialit. Mimo výuku jsme také stihli navštívit Monaco, Villefranche sur mer, Menton. Zážitků mám spoustu. S některými kolegy jsem trávila 15 hodin denně, první týden z kolegyní z Jihoafrické republiky a z Německa a druhý týden s kolegyní pocházející z Nigérie, žijící v Kalifornii. Pevně doufám, že některá pouta přetrvají. Zažili jsme spolu hodně pěkného včetně práce, ale i velkou tragédii, ke které došlo 14. července po ohňostroji při oslavách dobytí Bastily.

Na evropském mistrovství Rubikovy kostky padlo několik rekordů

Na evropském mistrovství ve skládání Rubikovy kostky, které v neděli skončilo v pražském Radotíně, padlo několik rekordů. Mistrem Evropy se stal Philipp Weyer z Německa, který během pěti pokusů dosáhl vítězného průměrného času 7,88 sekundy. Pokořen byl i český národní rekord. Překonal ho Matěj Grohmann okamžitým výkonem 7,70 sekundy. Holanďan Mats Valk pak vytvořil nový evropský rekord. Kostku složil za 5,13 sekundy, informovala novináře za pořadatele Anna Flejberková. Zdroj: http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/na-evropskem-mistrovstvi-rubikovy-kostky-padlo-nekolik-rekordu-20160717.html (převzato z http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/na-evropskem-mistrovstvi-rubikovy-kostky-padlo-nekolik-rekordu-20160717.html)