Ochrana osobních údajů (GDPR)

Studenti Jiráskova gymnázia uspěli při záchraně medvěda

Jednalo se sice jen o medvěda plyšového, ale zase byl jeho zachráncem robot. Tři týmy našich studentů se o víkendu 25. – 26. 6. 2016 zúčastnily mezinárodní robotické soutěže Robotic Day v Praze. Do soutěže se letos přihlásilo 204 účastníků ze 7 zemí se 132 roboty, soutěžilo se v osmi disciplínách. Tým ButterPower (Martin Stuchlík a Šimon Prudil, oba studenti kvarty) soutěžil právě v disciplíně Bear Rescue (Záchrana medvěda), v kategorii Bear Rescue Beginner (kit) obsadil krásné první místo a v kategorii Bear Rescue Advanced (kit) místo třetí. Druhý tým Preclíci (Jana Možíšová a Markéta Dvořáková, studentky kvinty) se v kategorii Bear Rescue Beginner (kit) umístil na místě druhém. V této disciplíně je úkolem robota najít v bludišti medvěda a zachránit ho, tj. dopravit ven z bludiště. Úloha není tak jednoduchá, jak na první pohled vypadá – pro roboty je velkým problémem medvěda najít a jednoduché není ani vymyslet, jak medvěda uchopit. Třetímu týmu Sršňáci (Jan Pikman, Vojtěch Balcar a Adam Brychta), který soutěžil v disciplíně Ketchup House, se tolik nedařilo a skončil ve středu startovního pole. Získal ale cenné zkušenosti a určitě bude na příštím ročníku bojovat o lepší umístění a do skladu dopraví co nejvíce plechovek kečupu, což je cílem této disciplíny. Jsme rádi, že se našim studentům daří i ve velké konkurenci na takové soutěži, kde navíc není žádné věkové omezení, takže soutěžili i se staršími studenty a vysokoškoláky. Robotika naše studenty baví, je to však finančně dosti nákladná záležitost, které se můžeme věnovat díky podpoře vedení gymnázia i Nadace Jiráskova gymnázia. Naše aktivity byly také podpořeny grantem Královéhradeckého kraje a darem náchodské firmy ATAS elektromotory Náchod a.s. Děkujeme!  

Dnes končí 7. ročník Deset Deka Festivalu

V úterý 28.6.2016 v 19.00 začne poslední představení letošního ročníku Deset Deka Festivalu. A na co se můžete těšit? Folklor deka/dentní Děvčátko a slečny ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř u Brna Karel Jaromír Erben a Karel Jaroslav Obrátil: UŠUBRANÁ  Velmi necudná koláž z lidových textů sbírek folklóru K. J. Erbena a K. J. Obrátila. „Išly panny na jahody podla brehu, podla vody, ejasa, hojasa, podla vody. Natrefily na Janíčka, na Janíčka prevozníčka, ejasa, hojasa, prevozníčka…“ „Není třeba opravovati nebo zastírati minulost, neboť naše doba není o nic lepší než doba minulá, rozdíl je jen v tom, že jsme si zvykli rozhlížeti se kolem očima degenerovaného měšťáka, milujícího licoměrnost.“ Možná se i Deset Deka Festival bude stydět! https://www.facebook.com/events/1100586716673846/ režie: Jarka Holasová vstupné: 50,-

Závěr Akademie programování u Microsoftu

Čtyři nejúspěšnější “absolventi” Akademie programování (Brychta Adam, Balcar Vojtěch, Poláček Miroslav, Ježek Jan) byli na sobotu 11. 6. 2016 pozváni na slavností zakončení této akce do pražské centrály firmy Microsoft. Na akci dorazilo 54 nejlepších žáků a 9 pedagogů z celkem 11 škol ze všech koutů České republiky. Bylo pro ně připraveno několik soutěží - zahráli si hry, které v rámci Akademie programování naprogramovaly děti z ostatních škol, programovali v MineCraftu, odpovídali na záludné otázky ve vědomostním kvízu a vyzkoušeli si týmovou spolupráci při Marshmallow Challenge. Pro naše studenty bylo (snad příjemným) překvapením to, že byly vybrány právě jejich hry, ve kterých měli ostatní soutěžící sbírat body! Jan Ježek (1.W) si vedl tak dobře, že ve výsledném hodnocení byl na třetím místě.

ElektroJobs 2016

Ve středu 1. června Elektrotechnická asociace sdružující výrobce elektrotechnických zařízení ve spolupráci s Elektrotechnickou fakultou ČVUT v Praze uspořádala setkání zástupců průmyslových podniků, středních a vysokých škol ElektroJobs 2016. Cílem je propojit požadavky a nabídky zúčastněných subjektů. Zástupci podniků hovořili hlavně o požadovaném profilu absolventů škol a naopak o možnostech sponzorovat některé činnosti na školách. Naše škola se zde prezentovla jak představením spektra absolventů, tak také prací kroužků a polytechnicky zaměřenými volitelnými předměty.

StreTech 2016

Ve středu 8. června uspořádala Strojní fakulta ČVUT v Praze setkání  studentů všech typů středních škol, kteří se zde mohli prezentovat svými pracemi a také samozřejmě dále inspirovat tím, co vytvořili druzí. Paleta prací byla neuvěřitelně široká, od zcela individuálních, vycházejících z osobního zaměření a  zájmu studenta, přes seminární práce, ročníkové závěrečné práce až po rozsáhlé dlouhodobé školní projekty, na kterých pracovala celá skupina lidí. Také tématicky nesmírně pestrá. Z oblasti strojírenství, elektrotechniky, elektroniky, architektury, bytové a oděvní tvorby, automatizace, zdravotnictví, vzdělávání, ochrany životního prostředí, umělecké tvorby, šperkařství, zemědělství, .... Snad není možné najít téma, které zde nebylo v nějaké formě zastoupeno. Celkově  zde studenti asi ze stovky škol prezentovali přes 200 projektů. ČVUT tuto akci organizovalo již po desáté, takže nejde o náhodný počin, ale systematický prvek, se kterým lze počítat i do budoucna. Každý účastník obdržel diplom za účast a tašku sdrobnými dárky.
Naše škola na této akci byla letos poprvé. Trojice studentů Bláha Pavel, Martin Vašina a Matyáš Háze připravila ukázku výrobků které vznikly během uplynulých tří let na kroužku Elektroniky a praktické fyziky. V Praze pak bohužel vystupovali jen dva z nich, Pavel Bláha se pro úraz nemohl zúčastnit. O náš stánek byl velký zájem a bylo jen málo chvil, kdy naše přístroje nikdo neobdivoval. Reportáž ze setkání natočila Česká televize a lze ji shlédnout na odkazu:
https://www.youtube.com/watch?v=rVoNtfXHbuo

Spoustu fotografií lze nalézt na odkazu:
https://goo.gl/photos/jFG5ou2sxe8JRyXC6

Detaily akce, loňský sborník a seznam letošních projektů:
http://www1.fs.cvut.cz/stretech/

Považuji StreTech za vynikající akci a doporučuji každému, který si chce vyzkoušet, jaké to je prezentovat, vysvětlovat a "prodat" svoje nápady širokému publiku. A pokud máte zájem zapojit se do práce v kroužku Elektroniky, tak vás zvu. V září zase začínáme. A kromě toho, co jsme tvořili dosud, budeme navíc pracovat s mikroprocesorovou stavebnicí na základě Arduina.

DREJGovi Fausti se cení

"Tak tohle je Tvůj svět, Fauste!?" říká DREJG letos na jaře ve své nejnovější inscenací F.A.U.S.T.U.D.Y. - hry s Fausty. Na přehlídkách, jichž se DREJG s touto inscenací zúčastnil, si toho poroty cení dokonce cenami. V dubnu a květnu 2016 odehrál DREJG své F.A.U.S.T.U.D.Y. na regionální přehlídce experimentujícího divadla Audimafor v Hradci Králové a na festivalu studentské tvořivosti Náchodská Prima sezóna. Hradecká premiéra znamenala pro DREJG Cenu poroty za práci s faustovským tématem. To se při hektičnosti posledních dnů a hodin před premiérou dá rozhodně považovat za úspěch. Náchodská první repríza, jejímiž svědky byly i některé třída Jiráskova gymnázia, si odnesla Prima cenu a nad očekávání pozitivní hodnocení poroty. Nechceme se chlubit, ale... dramaturgyně Lucie Bulisová ji dokonce označila za nejlepší výklad Fausta, jaký kdy viděla:) To je pro DREJG obrovské vyznamenání,zároveň i trochu stres, aby to tak bylo i příště, aby to ve F.A.U.S.T.U.D.ách. zůstalo. Zda se v Hradci a v Náchodě nespletli, zda jsme opravdu všichni Faust, zda se povede DREJGU i další náchodské uvedení (repríza č.2) budete moci posoudit už za pár dní při zahájení již 7. ročníku Deset Deka Festivalu. Ten totiž svou variací - hrou - kontemplací na/ s/ nad faustovské/ým téma/tem DREJG otevře již 6. června 2016 v Aule Jiráskova gymnázia. Už teď jste srdečně zváni. P.S.: K úspěchu je třeba gratulovat i staršímu, otcovskému, zakladatelskému uskupení DRED, které se s inscenací DEKALOG/ BALABA propracovalo z přehlídky Modrý kocour (Turnov) až na celostátní přehlídku experimentujícího divadla Šrámkův Písek. Tam se představí již o nadcházejícím víkendu

Každoroční literárně-historické exkurze na Pražský hrad

Jako každý rok na jaře proběhly i letos literárně-historické exkurze studentů 3.W a 2.A do Prahy. Na programu byla komentovaná prohlídka historického areálu Pražského hradu. Průvodci zavedli studenty do chrámu sv. Víta, baziliky sv. Jiří, Zlaté uličky a seznámili je s historií celého hradu a jednotlivých objektů. Po procházce nádherně kvetoucí zahradou sešli studenti Nerudovou ulicí přes Malostranské náměstí ke Karlovu mostu. Ten si prohlédli sami po skupinkách, neboť je zaujalo množství umělců a prodavačů, kteří zde provozovali svá umění a prodávali ručně vyrobené výrobky. Studenti 2.A navštívili ještě divadelní představení "Bylo nás pět" v podání herců Divadla ABC, na studenty 3.W čekala prohlídka objektu Národního divadla. Před odjezdem vlakem domů ještě stihli krátké individuální volno v samém centru hlavního města, Václavském náměstí a ulici Na Příkopech. Jediným nedostatkem bylo cestování vlakem, protože byla výluka na trati a jízda autobusem a přestupování protáhlo celou cestu skoro o hodinu. Na druhou stranu krásné slunečné počasí přispělo k neopakovatelným zážitkům a pohodově strávenému dni v našem městě měst.

Deset Deka Festival zahájí DREJGův Faust.

DESET DEKA FESTIVAL – PROGRAM 7.ROČNÍKU – ČERVEN 2016 6.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- DREJG (NÁCHOD) Tragické zahájení festivalu – mnoho deka Fausta F.A.U.S.T.U.D.Y. (MARLOWE – GOETHE – LOUTKÁŘI – PUŠKIN – CHELČICKÝ – KONIÁŠ – FLKLOR A SOUBOR) Režie: Štěpán Macura a soubor
DREJGova variace - hra - kontemplace na/ s/ nad faustovské/ým téma/tem. Setkání tři faustovských podob (Marlowe - Goethe - Loutkáři) s jedním Bohem a jedním Ďáblem a také s člověkem/ člověky. Snad i setkání s Faustem dnes, tady a teď. Montáž ze základních faustovských textů. Hra s nejedním Faustem - s Fausty. Příliš mnoho Faustů? Příliš málo Faustů? Tak akorát Faustů? Kolik lidí, tolik Faustů! My všichni jsme Faust!? 16.6.2016 18.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- STUDIO ŠRÁMKOVA DOMU (SOBOTKA) Možná až příliš mnoho deka medu NÁŠ PÚ (A.A.MILNE) Režie: Lada Blažejová Čekáte medvěda, prasátko a osla? Pak vězte, že dostanete rovnou tři medvědy a dvě prasátka. Osel vždy stačí jen jeden. Bude se bzučet, tančit, zpívat, závodit a hrát. Dozvíte se též, jak se prasátko vyrovná se svou temnou minulostí a čím tráví čas medvídek Pú při svých procházkách. 18.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- TEĎ NÁDECH A LEŤ (PRAHA) Nepočítaně deka zbytečně vystřílené munice SLEPICE NENÍ PTÁK, UKRAJINA NENÍ CIZINA (ELIZA PAŚ, DAVID ZELINKA) Režie: David Zelinka Portrét života narušeného válkou a vůle přetrvat. Mozaika sestavená ze střepů osudů těch, kteří nepřišli s válkou přímo do styku, ale ona přesto ovlivňuje jejich životy, i těch, kteří se jí dobrovolně nebo nedobrovolně, na té či oné straně, účastní. Skutečnost složená z rozporů a absurdit, na které nelze mít názor, které nelze hodnotit – ale také o nich nelze nemluvit. Jsou blízko. 19.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- KONGLOMERATUM (PRAHA) Nemnoho deka odžitého života RŮST KRYSTALU (MAREK ŠINDELKA) Režie: Jakub Maksymov Adaptace povídkové knihy Marka Šindelky (Magnesia Litera 2012)Mapa Anny. "Podívej se na mě, ty jsi jako youtube, jsi plná cizích věcí a vzpomínek, jsi nádrž času, ty hloupá, jsi rozbuška i detonace, jsi tisíc a jedna noc na druhou…“ Mezi večery a rány, mezi včerejšky a zítřky, v šeru, v tanci, na večírcích splývajících v jeden dlouhý mejdan hledá Anna svůj tvar. 21.6.2016            10.00     Jiráskovo gymnázium Náchod                                                                  vstupné: 50,- MARTIN HILSKÝ               (PRAHA – FFUK)
40 dekád Shakespearových
FENOMÉN SHAKESPEARE
Jak vznikl fenomén zvaný Shakespeare? Proč vznikl? Jaké byly jeho osudy? Jaký je jeho význam pro nás dnes? Na tyto a další otázky spojené se životem a dílem Williama Shakespeara se tato jubilejní přednáška pokusí v krátkosti odpovědět. (počet míst pro veřejnost omezen, zájemci si mohou místa rezervovat na e-mailu: macura@gymnachod.cz)24.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- DRED (NÁCHODSKO/ KLADSKO/ PRAŽSKO) Myriády deka zelí JAKO BYCH SNĚDL OČI (ONDŘEJ PUMR) Režie: Ondřej Pumr Představení Jako bych snědl oči je přetavení imaginací a textů v imaginativní a textové přenastavení. Představení je deník. Představení je sen. Zakoušet zvnějšku. Přechod na jeden denní spánek. Mýty o pláči. Metafyzika cyklistů. Zelí nebo kapusta. Mléčná cesta. Po zkoušce. Teorie nespolehlivosti. Člověk je ve světě jako bažant. Válení sudů. Třít spánky. Díval jsem se z okna a viděl, jak to dole zvedlo jednu krávu a hodilo ji to přímo proti mně do okna, jen tak tak jsem stihl uhnout. Krávě se nic nestalo a běhala po pokoji, pak se mi ji povedlo pustit na chodbu a na schody. Vyběhla ven a začala se zase pást. Díval jsem se z okna. Představení je seník. 26.6.2016 19.00 Divadlo Dr. Josefa Čížka – Beránek (vstup zadem přes jeviště) vstupné: 90,- GEISSLERS HOFCOMOEDIANTEN (KUKS/ PRAHA) Přesně 40 000 deka vody MAGDALÉNA LASCIVNÍ A KAJÍCNÁ (GIAMBATTISTA ANDREINI) Režie: Petr Hašek „Svůj brk smočil bych rád a dílem tím vydal svědectví o vaší božské kráse.“ Jak získat lásku krásné operní divy? Co takhle napsat jí oratorium na míru? Dílo jako odraz autorovy duše.Výprava do hlubin proudů inspirace. Činoherně-operně-taneční inscenace na vodě v nově-barokním stylu podle vrcholně barokního oratoria Giambattisty Andreiniho o nejznámější kurtizáně všech dob. 28.6.2016 19.00 Jiráskovo gymnázium Náchod vstupné: 50,- Děvčátko a slečny, ZUŠ F. A. Šporka (JAROMĚŘ) Folklor deka/dentní UŠUBRANÁ (K.J.ERBEN, K.J.OBRÁTIL) Režie: Jarka Holasová Velmi necudná koláž z lidových textů sbírek folklóru K. J. Erbena a K. J. Obrátila. „Išly panny na jahody podla brehu, podla vody, ejasa, hojasa, podla vody. Natrefily na Janíčka, na Janíčka prevozníčka, ejasa, hojasa, prevozníčka…“ „Není třeba opravovati nebo zastírati minulost, neboť naše doba není o nic lepší než doba minulá, rozdíl je jen v tom, že jsme si zvykli rozhlížeti se kolem očima degenerovaného měšťáka, milujícího licoměrnost.“

Erasmus+ v Paříži

Ve dnech 25. 4. - 6. 5. 2016 jsem se zúčastnil kurzu francouzského jazyka a metodiky ve škole Paris Langues. Přípravy na můj dvoutýdenní pobyt, můj příjezd, ubytování a první den ve škole proběhly hladce. Intenzivní kurz francouzského jazyka byl zaměřen na problematické gramatické jevy, jejich praktické užití a na trendy současné slovní zásoby, hovorový jazyk – tzv. verlan. V neposlední řadě jsme se věnovali i zábavným způsobům výuky francouzštiny. Také jsem docházel na odpolední individuální kurzy, kde jsme se věnovali aktuálním tématům ve Francii a sdíleli jsme spolu své pedagogické zkušenosti. Během kurzu jsme dostali spoustu nakopírovaného materiálu, z něhož velkou část použiji ve výuce. Co se týče gramatiky, věnovali jsme zejména účelovým a důsledkovým větám a spojkám, které se s nimi běžně užívají. Nejdříve jsme obdrželi jednoduše vysvětlenou gramatiku s příkladovými větami a spojkami. Byl v nich jasně zřetelný rozdíl, kdy použít způsob oznamovací a způsob konjunktivní, což dělá i pokročilým studentům u nás velké potíže. Tento výklad je možné po zjednodušení použít i pro středně pokročilé studenty. Následujcí cvičení je praktické a užívá jednoduchých smysluplných vět. V první části studenti zvolí vhodnou spojku ze dvou nabízených možností, například pour, comme, donc, de peur de, du coup atd. Jedná se o věty popisující pověry, je proto dobré během tohoto cvičení procvičit i řečové dovednosti. V druhé části cvičení se jedná o souvislý text, dialog, do něhož je třeba už spojky správně doplnit. Věty jsou jednoduché a dají se aplikovat snadno v mnoha situacích. Poslední část pouze ověřuje, zda student pochopil danou problematiku a dokáže určit, o jakou vedlejší větu se jedná a jaký způsob je v ní použitý. Výklad i toto cvičení jsem již využil ve výuce. Výklad a první část trvala 1 vyučovací hodinu, na jejímž konci jsme diskutovali o pověrách. Za domácí úkol si poté žáci připravili druhou a třetí část, kterou jsme další vyučovací hodinu rozebírali. Po malém testu, založeném na těchto cvičeních, musím říct, že se jedná o velice dobrý materiál. Dalším velice užitečným materiálem jsou pro mě kopie idiomatických spojení například s různými materiály, zeleninou či částmi těla. Tato cvičení jsou jednoduchá a doprovázena ilustracemi. Jedná se o tzv. expressions imagées. Během kurzu jsem si ověřil, které z nich se opravdu hodně používají, aby studenti nemuseli zpaměti znát všechny výrazy. Studenti volí ze tří možností, kdy dosazují do idiomatické fráze část těla, materiál či zeleninu. A pod každou úlohou následují i tři možnosti správného výkladu idiomu, ze kterých musí také vybrat. Na tomto cvičení oceňuji zejména to, že je možné je využít během období, kdy se studenti novou slovní zásobu učí.Je tak vhodné jak pro začátečníky, tak i pro pokročilé, kteří si odnesou více idiomatických výrazů a procvičí již zvládnutou slovní zásobu. Studenti se také seznámí s kulturními souvislostmi. Během individuálních lekcí jsme probírali a srovnávali český a francouzský státní i soukromý vzdělávací systém. Podělili jsme se o své pedagogické zkušenosti a metodické přístupy. Líbilo se mi, že během jedné hodiny jsme šli do sborovny a učitel mi ukázal všechny materiály, které používají. Jednalo se o metody, učebnice, ale zejména mě oslovila obrovská zásoba vlastního vyrobeného materiálu, zabavných aktivit a her pro různé jazykové úrovně. Dále jsme během soukromých hodin rozebírali francouzský tisk – Le Monde, Charlie Hebdo, a aktuální témata – La loi El Khomri, la securité. Pobyt v Paříži byl, jak jinak, kouzelný. Pěkné počasí, krásné památky, nádherné parky a zahrady,všudypřítomná francouzština a báječná kuchyně a víno. Mgr. Lukáš Zapadlo

ERASMUS+ - ISLAND

Počátkem měsíce května jsem odletěla do Rejkjavíku na Island, kde jsem se účastnila kurzu pod názvem Metalearning + Thinking Skills. Byl to pětidenní kurz, ve kterém jsme se učili jak se učit a přemýšlet, o tom jak přemýšlíme. Bylo nás celkem 33 účastníků z různých zemí  - Belgie, Holandska, Německa, Španělska, Rakouska, Řecka, Švédska a Itálie. Já jsem byla jediná Češka. Hlavním lektorem byl Peter Van de Moortel z Belgie a Gudrun Jóhannsdóttir z Islandu. Každý den jsme pracovali či seděli a poslouchali od rána od 9 hodin do večera do 17.30 h. První polovina kurzu byla věnována teorii.  Uprostřed týdne jsme odjeli do malého městečka, kde nám naše lektorka Gudrun ukázala svoji školu, ve které byla ředitelkou. Bylo to pro nás velké zpestření kurzu, protože jsme se setkali nejen s učiteli, ale i s dětmi. Pro ně byla tato návštěva událostí, neboť jsme byli prvními cizinci, kteří školu navštívili. Děti byly velmi milé a komunikativní. Škola má několik venkovních bazénů s vyhřívanou vodou od 36°C do 42°C. Děti se tam koupou celoročně. Odpoledne jsme se vydali na tzv. Zlatý okruh – což bylo neméně poutavé. Viděli jsme gejzír, který každé 3 minuty vychrlil vodu ze země.  Dále jsme procházeli trhlinou, ve které se setkala evropská a americká litosférická deska. Třetím místem byly nádherné vodopády Gulfoss. Zbytek kurzu byl už o trochu více praktický. Zaujala mě metoda myšlení, která se nazývá šest myslících klobouků. Podle této metody jsme se učili myslet šesti různými způsoby. Představili jsme si, že máme na sobě klobouk dané barvy, a podle toho jsme uvažovali. Pomyslným nasazením klobouku se koncentrujeme na určitý typ myšlení a zlepšujeme jeho techniku...
  • Bílý klobouk – zaměřuje se na data, fakta a informace
  • Červený klobouk – zaměřuje se na pocity a intuice
  • Černý klobouk – zaměřuje se na potenciální problémy, nebezpečí, rizika a obtíže, které mohou nastat
  • Zelený klobouk – zaměřuje se na tvořivost, možnosti řešení, nové nápady, zvažuje všechny alternativy
  • Žlutý klobouk – zaměřuje se na přednosti, výhody a prospěch, je pozitivní
  • Modrý klobouk – zaměřuje se na celkový pohled, stanoví cíle, určuje cesty k jejich dosažení, organizuje myšlenky
Tato metoda vytvořená maltským psychologem a kognitivním vědcem Edwardem de Bono poskytuje prostor pro tvořivost, osvobozenou od kritizování a konfrontace. Důležitá je spolupráce, při které tým efektivně analyzuje danou problematiku, přichází s novými nápady a vytváří podmínky pro lepší rozhodování. Práce je produktivnější.