Stanovení předmětů profilové zkoušky
Povinné zkoušky
Ředitel školy se rozhodl stanovit 2 povinné zkoušky. Žák volí dva předměty z tohoto seznamu:- anglický jazyk, německý jazyk, španělský jazyk, francouzský jazyk, ruský jazyk, matematika, fyzika, chemie, biologie, dějepis, zeměpis, základy společenských věd, programování, hudební výchova, výtvarná výchova.
Nepovinné zkoušky
Nepovinné zkoušky může žák absolvovat maximálně dvě. Předměty si může volit ze stejného seznamu jako pro povinné zkoušky profilové části (viz výše). Nesmí to však být předměty, které si v profilové části již zvolil jako povinné. Forma zkoušky: ústní zkouška před zkušební komisí.Stanovení předmětů profilové zkoušky |
Školní seznam literárních děl
V příloze najdete Školní seznam literárních děl pro aktuální školní rok.
Témata pro 3. čast pracovního listu k ústní zkoušce z cizího jazyka
V přiložených souborech najdete témata pro 3. části pracovních listů k ústní zkoušce z cizího jazyka společné části maturitní zkoušky.
3TPL – ruský jazyk |
3TPL – španělský jazyk |
3TPL – německý jazyk |
3TPL – francouzský jazyk |
3TPL – anglický jazyk |
Podzimní kvalifikační turnaje Středoškolské ligy ultimate frisbee
Svou již devátou sezónu zahájil školní tým ultimate frisbee dvěma kvalifikačními turnaji. Nejprve se "Trubky" se dvěma týmy představily 16. října v Hradci Králové. V konkurenci dvanácti družstev obsadil tým "A" 3. místo (5 výher, 2 prohry) a tým "B" 9. místo (3 výhry, 1 remíza, 3 prohry). Na druhém turnaji 18. října v Praze se potom náš tým po čtyřech výhrách a dvou porážkách umístil mezi šestnácti účastníky na 4. místě. Díky těmto výsledkům figurují "Trubky" v této celostátní soutěži na prozatímním 6. místě. Další dva kvalifikační turnaje je čekají na jaře. Podzimní část Středoškolské ligy odehráli - Vojtěch Joska, Petra Janečková, Martina Hrubá, Pavlína Hušková, Simona Horkelová, Markéta Dvořáková, Kamila Dědková, Jaroslava Šintáková, Petr Zákravský, Jan Laubacher, David Lukášek, Marek Balcar, Tomáš Hak, Pavel Wolf a Mikoláš Hruša.
3. ročník Open Gymnázium Náchod v šachu
Pozvánka na šachový turnaj pro žáky a studenty základních škol a
příslušných tříd gymnázia (prima - kvarta)
Termín konání: pátek 4.11.2016
Místo konání: Jiráskovo gymnázium Náchod
Pořadatel: Šachový oddíl TJ Náchod a Jiráskovo gymnázium Náchod
Ředitel turnaje: Ing. Petr Dusbaba
Hlavní rozhodčí turnaje: Ing. Petr Čechura
Zahájení turnaje: 9:00 hod
Prezence: od 8:00 do 8:30 hod
Předpokládané ukončení: cca ve 14:00 hod
Účast: žáci základních škol a příslušných tříd Gymnázia
Hrací systém: švýcarský na 7 kol
Hrací tempo: 2×15 min, hraje se podle pravidel FIDE
Přihlášky nejpozději do středy 2.11.2016 řediteli turnaje
mobil: 602628968
Startovné: zdarma
Občerstvení: nealko nápoje zajišťují pořadatelé, svačinu s sebou nebo možnost zakoupit v kantýně gymnázia
Ceny pro vítěze a drobné pozornosti pro účastníky zajisťují pořadatelé
Ostatní: účastníci nejsou pojištěni zvláštní pojistkou proti zranění či krádeži
za bezpečnost a zdraví v plném rozsahu odpovídá vysílající škola
každou školní výpravu bude doprovázet odpovědná osoba starší 18 let
Srdečně zvou pořadatelé
Okresní kolo v minifotbalu starších žáků
Dne 12. 10. 2017 se na nově zrekonstruovaném stadiónu na náchodských Hamrech konalo Okresní finále v minifotbalu starších žáků.
Naši mladí fotbalisté nezklamali a obsadili pěkné třetí místo.
Ve finálovém zápase překvapivě zvítězil náš semifinálový přemožitel Gymnázium Broumov nad favorizovaným Plhovem 3:1.
Žák JG Ondra Lukáš byl vyhlášen nejlepším hráčem celého turnaje.
Turnaj vzorně a bez problémů rozhodovali Jakub Čejchan a Adam Šesler.
Utkání ve skupině:
JG - ZŠ Náchod - Plhov 1:4
Branka: Lukáš
Po nadějném prvním poločase (1:2) neproměnil vyloženou šanci Hejzlar a plhovští ji potrestali dalšími dvěma góly v naší síti.
JG - ZŠ Na Ostrově Jaroměř 4:0
Branky: Lukáš, Horkel, Petráš, Hejzlar
Hra na jednu branku, naši hráči zahazovali jednu šanci za druhou, a tak celkové skóre je pro Jaroměř ještě přijatelné.
Na čtyřech brankách se podíleli čtyři hráči.
Semifinále:
JG - Gymnázium 2:2, 2:3 na penalty
Branky: 2x Lukáš, penalty proměnili Petráš a Lukáš, neproměnili Horkel, Hejzlar a Vančák
Proti pozdějším vítězům jsme sehráli nešťastný zápas. Naše vedení zařídil nejlepší hráč turnaje Ondra Lukáš, ovšem soupeř z rychlých protiútoků do poločasu zápas otočil.
Druhá půle byla na jednu branku, podařilo se nám však jenom vyrovnat.
Penaltový rozstřel byl velmi vyrovnaný. Kuba Hejzlar měl dokonce na noze rozhodující vítěznou penaltu ...
Utkání o 3. místo:
JG - ZŠ Komenského Náchod 2:0
Branky. 2x Lukáš
Zápas rozhodl, kdo jiný ... Ondra Lukáš.
Velmi dobře zachytal brankář Lukáš Fidler.
Sestava JG:
Lukáš Fidler - Šimon Petráš, Honza Horkel, David Katuš, Ondra Lukáš, Honza Zetek, Kuba Hejzlar, Tonda Vančák a Marián Bydžovský.
Náchodské Dny poezie pokračují absolventským návratem
Druhou akcí letošního 7. ročníku Náchodských Dnů poezie je fúze poezie a jazzu. 5pm JazzBand doprovodí královéhradeckého básníka (ale také porodníka a gynekologa, legendu hradecké medicíny) Jindřicha Tošnera. Je to další setkání hudby a poezie v produkci listopadového festivalu, které by rádo připomnělo třeba spojení 6NaChodníku a Miloně Čepelky, které se v rámci Náchodských dnů poezie odehrálo už třikrát. A tenhle večer bude mít ještě jednu zajímavou příchuť. Příchuť návratu. Do Auly JG Náchod se totiž vrátí dva absolventi. Michal Vacek (trombon) a Jiří Doležal (kontrabas) byli v 90.letech minulého století (to to letí)studenty naší školy, která je snad zpět přivítá s otevřenou náručí. Přijďte se po 'rodičáku' rozptýlit, vzpamatovat, vyklidnit na jazz a poezii! Ať jste rodiče nebo studenti, prospěje vám to. po 'rodičáku' nemusí být vždy jen dusno! Může být i hezko, veselo, rozverno, poetično i jazzno!
Den otevřených dveří firmy Farmet v České Skalici
V sobotu 14. 10. 2017 na dni otevřených dveří firmy Farmet v České Skalici prezentovalo Jiráskovo gymnázium své aktivity zaměřené na podporu zájmu studentů o techniku. Šlo především o prezentaci našich kroužků robotiky, 3D tisku, elektrotechniky a kroužku modelářského. O náš stánek byl velký zájem, jak je vidět i z přiložených fotografií. Děkujeme studentům Šimonu Prudilovi, Kurtu Hartmannovi a Janu Pikmanovi za výbornou reprezentaci školy na této akci.
Jiráskovo gymnázium dostalo stavebnice micro:bit
Pan Bc. David Línek, ředitel firmy DLNK s.r.o., nám přišel osobně předat 20 kusů technické stavebnice BBC micro:bit. Jsme moc rádi, že nás takto firma DLNK podpořila v našich aktivitách, kdy se snažíme našim žákům a studentům nabídnout širokou paletu nejrůznějších technicky zaměřených kroužků (robotika, modelářský kroužek, 3D tisk).
BBC micro:bit je miniaturní počítač se senzorem pohybu, kompasem a bluetooth (umí tak komunikovat s mobilem, tabletem i počítačem). Tato platforma se rychle rozvíjí po celém světě, například v roce 2016 byl tento mikropočítač rozdán zdarma všem žákům sedmých tříd ve Velké Británii.
U nás na gymnáziu micro:bit využijeme v rámci volitelného předmětu Hrátky s robotikou (pro žáky sekundy) a také pro žákovské projekty, kdy například pomocí LED diod budou mít žáci možnost „oživit“ (osvítit) svoje výtisky ze 3D tiskárny.
Jak jsem studoval na Oxfordu
Tak Erasmus+ mi umožnil i tohle. Ještě nedávno jsem žil v domnění, že na Oxfordu nemůže studovat každý, že to není jen tak pro někoho, že už to je prostě NĚCO - studovat na Oxfordu. Moje sebevědomí provizorně našplhalo až do výšek věžiček koleje Christ Church, neb jsem věděl, že já tuhle větu („Studoval jsem na Oxfordu!“) budu smět říkat jako samozřejmou pravdu.
A pak jsem do Oxfordu v červenci skutečně přijel. Byly prázdniny, takže by se dalo očekávat, že univerzitní studentské město se vylidní a bude příjemnou oázou pověstného anglického klidu s čaji o páté, sušenkami, občasnou partií bridže, čtením Timesů, fanděním při kriketu a jinými podobnými v pravdě britskými obyčeji. Jenže o prázdninách zřejmě do Oxfordu dorazili všichni, kteří na něm tak nějak normálně studovat nemohou, takže vezmou za vděk i prázdninovým rychlokurzem, nebo ti, kteří to zrovna v tomhle semestru úplně nezvládli a pro další setrvání na Oxfordu potřebují intenzivní studijní péči i o prázdninách. Sebevědomí rychle sestoupilo k hladině řeky Temže.
Pohled realitě do očí ale nezamlžil tu krásu kolem. Gotika či pseudogotika na každém kroku, každý druhý dům je kolejí plnou těch největších mozků planety (ty jsou ale o prázdninách asi spíš na prázdninách), každý první dům knihkupectví, mezi každým prvním a druhým domem překvapivě svěží zeleň anglického parku. A někde uprostřed toho sídlí Lake School of English a Saïd Busines School, které mi umožnily dnes říkat tu pravdu: „Studoval jsem na Oxfordu!“ Děkuju!
Týdenní kurz CLIL metodiky pro mě navazoval na předchozí erasmovskou zkušenost ze Scarborough (Itroducing CLIL). Byl ještě o něco praktičtější. O kus náročnější na mou angličtinu, neb ostatní účastníci kursu (od Réunionu po Německo) byli z větší části na svých školách i vyučujícími angličtiny. O dost pestřejší, neb univerzitní Oxford i o prázdninách přeci jen žije (a asi vždycky žil) o poznání víc než v půlce března přímořské prázdninové letovisko Scarborough. A v Ashmolean Museum tu mají originály van Gogha, Moneta, Picassa i Turnera, na půdě zdejšího Natural History Museum se odehrál někdejší spor o Darwina, kdysi tu sídli i sám anglický král a poletoval tu i Harry Potter. navíc byl Oxford tou dobou (jako ostatně letos celá Anglie) takřka prorostlý Shakespearem – vždyť to byl možná Edward de Vere, 17. hrabě z Oxfordu, kdo všechny ty Romey, Violy, Hamlety, Desdemony, Richardy, Lady Macbeth, Jindřichy, Kateřiny, Prospery a Puky přivedl na svět, vždyť právě v Oxfordu archivuje Westonova knihovna Shakespearovy rukopisy. Během desíti dnů se dalo v Oxfordu vidět hned sedm alžbětincových her, i koncerty zde byly prokládány čtením z jeho Sonetů. Ale zpátky k tomu „Studoval jsem na Oxfordu!“
Saïd Busines School je jednou z nejmodernějších studentských budov v Oxfordu, Lake School of English zase jednou z Top 5 ve výuce jazyka, kterou garantuje The British Council. Bylo se tedy kde učit i čemu učit. Pokud vás zajíma, co že se to skrývá pod tajemnou zkratkou CLIL, pak vězte, že to znamená „Content and Language Integrated Learning“ a takovou základní ochutnávku naleznete zde http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/CLIL_ve_vyuce.pdf. Praktických metod a ukázkových lekcí jsme měli možnost absolvovat na desítky, v akci jsme viděli i oxfordskou střední školu, social officer Rob nám neutajil téměř nic z pamětihodností a starobylosti univerzitního města měst.
Nejdůležitější zkušeností pro mě ale byli lidé – účastníci kurzu: německá bioložka, italský filosof, maďarská chemikářka, španělský teoretik umění, tělocvikářka z francouzského Réunionu, portugalská výtvarnice, slovinský matematik a všichni ostatní. Do každé lekce přinášeli sebou samými obrovský zdroj informací a inspirace o tom a k tomu, jak lze také pedagogickou práci dělat, jak se může to, co by nás ve snu nenapadlo, jak jde něco udělat jen nepatrnou změnou, jak učitelé řeší ve školách stejné situace bez ohledu na zemi, kulturu, jazyk a náboženství, jaké podmínky mají pro svou práci a jak ty podmínky nakonec nejsou to nejpodstatnější, ale jak dokážou usnadňovat, nebo komplikovat život a práci. A všichni bez rozdílu chtěli někam svou práci posunout a nechtěli to dělat dalších deset, dvacet nebo padesát let stejně, nechtěli mít z práce pásovou výrobu, nechtěli, aby jim učení zevšednělo. A to napříč předměty, věky i státy. To není vůbec špatná zpráva o spojeném učitelském národu. A mohl jsem být součástí toho. Sebevědomí se opět zahledělo do výšky vížek Christ Church College.
A jak že jsem to tedy studoval na Oxfordu? Díky programu Erasmus+, dobře (snad to neznamená za tři), spokojeně, intenzivně, v dobré společnosti, s nadšením, zábavně, užitečně, prakticky, anglicky, dobrovolně. Snad alespoň polovinu z toho poznají i studenti, kteří jsou zatím ještě na Jiráskově gymnáziu. Třeba jsou mezi nimi i takoví, kteří o sobě budou jednou pravdivě a s hrdostí také hlásat: „Studoval/a jsem na Oxfordu!“8