Ochrana osobních údajů (GDPR)

Dvoutýdenní kurz v irském Dublinu

Na konci minulého školního roku jsem se díky programu Erasmus plus vydal na dva týdny do Irska. Můj kurz, který se konal 13. až 24. června ve škole jménem Linguavia specializované na jazykovou výuku cizinců v centru Dublinu, se skládal ze dvou částí. První z nich byl každodenní skupinový seminář, který se zaměřoval na jazykové kompetence na úrovni proficiency a metodologii výuky převážně gramatických struktur a prohloubení znalosti idiomatické stránky anglického jazyka. Na kulturní kontext Irska se soustředila druhá část, odpolední individuální výuka, kterou považuji za nejpřínosnější. Během těchto hodin probíhala intenzivní řízená diskuse o kulturních souvislostech Irska. Vzhledem k tomu, že mám s touto zemí studijní zkušenost, byla tomuto faktu ihned přizpůsobena náplň kurzu. Mohli jsme se soustředit na složitější problémy, jako je multikulturní povaha irské historie, anglo-irské tradice, evoluce irské angličtiny, pozice irštiny v současné irské společnosti, irská ekonomika po „keltském tygrovi“, současné irské školství, dědictví tzv. Velikonočního povstání, které v roce 2016 slavilo sté výročí, paralely v dějinách Irska a českých zemí, současná irská literatura, nacionalismus, Irsko a imigrace apod. Ve velké míře byly v těchto hodinách využívány reálné, všednodenní materiály, publikované eseje, tematická videa z youtube, tedy vše, co budu moci využít ve svých hodinách. Vzhledem k tomu, že jedním z lektorů byl hlavní metodik školy, probírali jsme rovněž způsoby, jak představit irskou kulturu studentům – prostřednictví ukázek z mytologie, literatury, dobových materiálů. Jako vhodný se zdá například seriál BBC The Story of Ireland. S jedním z lektorů jsme studovali východiska jazykové metody a jednoho z tzv. humanistických výukových směrů tzv. Dogme, jehož představitelem je Scott Thornbury. Ta je založena na několika základních principech: interaktivitě, zaangažování studentů prostřednictví obsahu, který si sami vytvářejí, dialogičnosti, zapojování studentů do organizace výuky, téměř absolutní absenci tradičních výukových materiálů (např. standardizovaných učebnic), důrazu na relevanci ostatních materiálů s ohledem na skutečný život a praktické užití a kritické analýze vyučovacího procesu. Svůj pobyt jsem ale využil i k návštěvě literárního čtení v irské akademii, koncertu předních irských písníčkářů věnovaného výročí dublinského přístavu, návštěvě skvěle upravených dublinských muzeí a galerií i malým výletům po východním pobřeží. Co mě opět příjemně překvapilo, je mimořádně přátelská a vstřícná povaha Irů a jejich humor, který se velmi podobá tomu našemu.

Erasmus+ Santiago de Compostela

V druhé polovině července jsem měla díky programu Erasmus+ možnost vycestovat do španělské Galicie, konkrétně do hlavního města Santiago de Compostela, kde jsem absolvovala kurz Video a storytelling. Ačkoliv se jednalo již o pátý kurz ve Španělsku a myslela jsem si, že mě nemůže nic překvapit a překonat zážitky z loňských let, letošní zkušenost předčila mnohonásobně ty z let loňských. Naprosto nadšená jsem byla jak z kurzu, tak z lidí které jsem poznala, ale i z kulturního prostředí v Santiagu de Compostela a v neposlední řadě také z úchvatné přírody. Většina z nás zná Santiago de Compostela jako cíl tzv. Svatojakubské pouti nebo „Camino“. Fakt, že je Santiago městem poutníků, cítíte na každém kroku. Jdete do školy a po cestě potkáte na autobusové zastávce naloženého osla a vedle něj zarostlého poutníka. Při ranní procházce vás míjí zástupy poutníků s velkými batohy, na kterých visí náhradní pár bot a především symbol Santiaga - schránka hřebenatky, kterou znáte třeba jako znak známé čerpací stanice. Atmosféra města je uvolněná, pohodová a přátelská a stejní byli i lidé, které jsem mohla během svého dvoutýdenního pobytu poznat. Ačkoliv byl kurz směsicí národností napříč Evropou, ale i mimo ni, hned od prvního dne jsme si rozuměli jako bychom se znali odjakživa. Jazyková škola Iria Flavia mě překvapila svým až rodinným prostředím a vstřícností. Náplní prvního týdne kurzu bylo vytvoření scénáře a natočení krátkého filmu. Tématem našeho filmu byly stereotypy jednotlivých národů v Evropě. Vše jsme pojali humornou formou a obrátili naruby, takže každý z nás hrál opak. A jaký je stereotyp o Češích? No přece, že všichni pijeme pivo. Během jednoho dne jsme natočili jednotlivé scény a poté vše upravili, sestříhali a vytvořili vtipný krátký film. Práce nám poskytla spoustu nových nápadů a skutečně nás bavila. V druhém týdnu jsme se naučili používat celou řadu mobilních aplikací a jejich využití pro jazykovou výuku. Vytvářeli jsme meme, stop-motion, dabovali krátké klipy, vytvářeli vlastní animované filmy. Dříve jsem měla trochu respekt při použití moderních technologií, ale tento kurz mi dokázal, že jejich použití je opravdu snadné a zároveň zábavné. S kolegy z kurzu jsme doteď v kontaktu přes sociální sítě a sdělujeme si nejen zážitky, ale i zajímavé typy pro výuku, filmy nebo knihy. O víkendu jsem měla možnost také cestovat a splnit si svůj velký sen o návštěvě národního parku Islas Cíes. Ostrovy Cíes, které leží v Atlantském oceánu, jsou skutečným rájem na zemi. A to nejen díky úchvatné přírodě, ale také díky omezenému počtu návštěvníku, které mohou každý den na ostrovy přijet. Byla jsem proto velmi ráda, že jsem lístky na trajekt rezervovala s velkým předstihem, protože bych tento sen jinak uskutečnit nemohla. Blankytně modrá voda, bílý písek, úchvatné výhledy z vrcholků ostrova připomínají karibský ráj. Nenechte se ale mýlit zdáním o dlouhém koupání, protože voda v Atlantiku tady má kolem patnáctí stupňů. Kromě ostrovů jsem měla možnost procestovat i velkou část Galicie a znovu si připomenout fakt, jak moc krásné a rozmanité je Španělsko. Galicie totiž svou přírodou a architekturou připomíná spíše Irsko než to, co si většina z nás vybaví, když se řekne Španělsko. Celkově musím říct, že pobyt v Galicii a účast na kurzu byla pro mě úžasnou zkušeností. Získala jsem nejen nové profesní znalosti a zlepšila určitě svoji jazykovou úroveň, ale také poznala mnoho nových přátel a především získala novou energii a motivaci pro další výuku španělštiny. Doufám, že se budu moci do Galicie brzy vrátit a znovu se také setkat s novými přáteli.

Mladí divadelníci

Mladí divadelníci, vy, kteří jste již absolvovali dva roky dramatické výchovy či byli členy kroužku Hidrak, nepřehlédněte!!! První organizační schůzka se koná ve čtvrtek 7.září o velké přestávce v aule. Společně zvolíme den a hodinu kroužku a pokud budete chtít hrát na prknech, které znamenají svět – dozvíte se nové informace. Od září se náchodský divadelní soubor rozšiřuje o dětskou divadelní scénu. Zkoušky se budou konat přímo v divadle Beránek. Máme grant na kostýmy! Zveme i vás, kteří máte chuť „zkusit kumšt“ a dosud jste kouzlo divadelních prken neobjevili! Přivítáme i studenty vyšších ročníků gymnázia! Možné informace i u mě osobně v kabinetě společenských věd.

DREJG vstupuje do nové sezóny. A zve i nové DREJGy!

Divadelní soubor DREJG rozjíždí novou sezónu. Letošní první zkouška se odehraje už ve čtvrtek 8.9. od 15.30 v aule JGN. A jste zváni stát se DREJGem! A letos (podobně jako loni) můžete DREJGovat hned dvakrát, dvojmo, dvojace, dvojitě, double, duálně, ... ve čtvrtek cca od 15,30 s Mc, v pátek cca od 14,15 s FS (Filip Stuchlík - proto někdy FEJG. Nebo je to proto, že je to friday?). "Čtvrtkaři" (Mc) a "Pátkaři" (FS) se porůznu prolínají, kamarádí, ovlivňují, pomáhají si, bratří se. Čeká oprašování a jízda s loňským opusem "F.A.U.S.T.U.D.Y. - hry s Fausty" i práce na Shakespearových sonetech "Sonet S.", na minidramatech P.H.Camiho, na textech Ivana Wernische a K.J.Erbena (a to jsme zatím jen u podzimu)! Vypadá to, že jste potřeba. Těšíme se na Tebe, těš se na DREJG. Na vysvětlenou: Název DREJG je zkratkou: D = divadlo – neb to chceme dělat, nejsme kroužek, jsme divadlo/ RE = dle toho, co se právě hraje (recitační, renesanční, radikálně eklektické, religiózní, reálně erotické, romanticky existenciání, rychlé energické, ryze entropické, rozhodně empatické, rezavé ...)/ JG = dle volby: a) Jiráskovo gymnázium (čímž vyjadřuje příslušnost ke kořenům, zázemí, škole), b) metaforu dokreslující předchozí labilní R a E, jejíž J znamená obvykle Jako, jejíž G znamená obvykle cokoli případného od G = gabardén, Gabriel, galakoncert, galanterie, galaxie, galeje, galéra, galerie, gylimatyáš, Gal, galon, galoše, Galvani, gang, ganglion, gangster, gardedáma, gardénie, garderoba, gardista, gauč, gáza, gazela, Gdaňsk, Gdyně, gejša, generál, generálporučík, generálmajor, genetika, Genesis, genius, genitálie, genitiv, gentleman, geodet, Germán, gesto, Ghana, gilotina, girlanda, glóbus, glukóza, glykemie, Goethe, Gogh, gól, golf, gorila, gong, Gót, gouda, Goya, graf, grál, gramatika, gramofon, granule, grapefruit, gravidita, grizzy, Grónsko, groteska, Gruzie, gryf, Guadalquivir, Guatemala, Guinea, gulag, guláš, Guayana, gymnastika, gymnázium, gynekologie, gyps ... Příklady řešení: Divadlo rozverně elektrizující jako Galvani, Divadlo rychle excitující jako gejša, Divadlo reagující jako germánium, Divadlo rezonující jako galaxie, Divadlo rychle exekutivní jako gilotina...

CLIL kurz v jihozápadní Anglii

V srpnu jsem absolvovala čtrnáctidenní kurz metody CLIL (Content Language Integrated Learning) v Exeteru. Tato metoda spočívá ve využití cizího jazyka (v mém případě angličtiny) ve výuce odborných předmětů. Předpokládá se, že učitel odučí svou hodinu nebo její část v cizím jazyce, čímž podpoří jazykovou vybavenost žáků (žák musí pochopit instrukce učitele i obsah učiva, naučí se odborné termíny, musí komunikovat se spolužáky a reprodukovat naučený obsah v cizím jazyce). Ta je především v případě budoucích vysokoškolských kádrů velmi důležitá a je vhodné ji rozvíjet všemi cestami a co nejdříve. Můj kurz byl organizován IPC (International Projects Centre) Exeter. Tato škola se specializuje na výcvik zahraničních učitelů v metodice i ve zlepšování jazykové úrovně. Je to poměrně malé pracoviště (asi 60 frekventantů vždy na 14 dní), a proto je zde atmosféra příjemně domácká. Pedagogové jsou vysoce specializovaní a velmi erudovaní. Studenti pak přicházejí především z různých zemí Evropy. Součástí mé výuky bylo seznámení se s metodou CLIL, jejími druhy, základními principy, s vhodnými metodami, hodnocením i známkováním. Absolvovali jsme v roli studentů spoustu drobných aktivit, které jsou použitelné i ve výuce v mateřském jazyce a jsou výborně strukturovány podle obtížnosti. Tyto činnosti jsme trénovali na různém obsahu (hlavně z matematiky, zeměpisu, biologie a historie), takže bylo zřejmé, že jsou vhodné pro všechny předměty. Pro učitele je velmi zajímavé a podnětné zažít si roli žáka. Myslím si, že pak lépe uchopí a zorganizuje nabídnuté aktivity a nápady (nezapomenu například na strach, který jsem prožívala v očekávání, že budu týmu vysvětlovat vulkanologii v angličtině nebo že nepřijdu s jejich pomocí na slovo napsané za mými zády na tabuli). Dále jsme byli seznámeni s využitím mobilu a počítače při tvorbě hodiny a v jejím průběhu. Zkoušeli jsme využít různé webové stránky, které nabízejí tvorbu kvízů, testů, křížovek, QR kódů atd. V závěru kurzu jsme měli za úkol přípravu části vyučovací hodiny metodou CLIL a její předvedení. Pracovali jsme ve dvojicích (nutnost komunikace v angličtině). Bylo užitečné vidět chyby kolegů a objevit své vlastní při použití metod předvedených už dříve naší vyučující a zažitých námi v roli žáků. Hodnocení od učitelky i spolužáků jsme dostali písemně. Vedle metodického vybavení nám byly podány informace o školském systému v Británii a eTwinningu (mezinárodní spolupráce škol). Během celého kurzu probíhaly diskuze nad probíranými tématy a aktivitami, kdy si frekventanti mohli sdělit a předat cenné zkušenosti ze své praxe. Součástí výuky byly také výlety do širokého okolí, které jsme absolvovali s průvodcem. Ten byl velmi dobře obeznámen s historií i místopisem zdejšího kraje. Touto cestou jsem se seznámila s městem Exeter a navštívila jižní Devon – Dartmoor, severní Devon – Exmoor a Cornwall. Jsou to místa s nádhernou přírodou a velmi bohatou historií popsanou v mnoha příbězích. Pro mne byl nezapomenutelným zážitkem hlavně hrad Tintagel na břehu Atlantiku, který je spjat s legendami o králi Artušovi a čaroději Merlinovi. Absolvovala jsem také cestu na pobřeží La Manche do města Exmouth a plavbu lodí podél útesů od Exmouth k Sidmouth a navštívila jsem město Bath, které je proslavené svými římskými lázněmi. Nesmírně důležitá a užitečná byla pro mne také formální i neformální komunikace s učiteli, spolužáky i místními lidmi. Někdy jsem se pořádně zapotila a občas jsem byla velmi unavená. Pro „neangličtináře“ mé jazykové úrovně je hodně namáhavé myslet na obsah i formu sdělované a přijímané informace. Zvláště pak, když jazyková úroveň ostatních komunikujících je vysoká a téma přesahuje běžnou konverzaci. Co sdělit na závěr? Anglická kuchyně není nic moc (zhubla jsem), jihozápadní Anglie je kouzelná, ubytování v hostitelské rodině je pro člověka mého věku poněkud nekomfortní (jde spíš o soukromí a organizaci času než o vybavení), atmosféra ve škole byla úžasná, „obklopení angličtinou“ je více než užitečné, seznámení s tím, jak to chodí jinde je velmi poučné a nezřídka inspirující, nutnost poprat se s různými problémy vede k osobnímu růstu. A co jsem si odvezla? Vedle zdokonalené angličtiny (doufám), nových přátel a množství zážitků, hlavně spoustu dobrých nápadů do mých hodin a chuť se do nich pustit.

Erasmus+ Creative Use of Technology

Kurz užití moderních technologií ve výuce, pořádaný velice dobrou školou Alpha School of English Malta od 13. 6. 2016 do 24. 6. 2016 ve městě St Paul´s Bay, svou naplní a intenzitou kopíroval horké slunečné počasí ostrova Malta a jeho velice rušný a dobře fungující všední život. Vliv Velké Británie cítíte všude. Snad i proto lektor Peter, původem z Londýna, nás velice sofistikovaně a intenzivně během deseti výukových dnů zasvětil do tajů Interactive Whiteboards and Presenting, kdy výuka začala motivací k sebehodnocení svých vlastních technologických dovedností a jejich prezentací ve výukové skupině. Vzájemným sdílením osobních praktických zkušeností, nejprve ve dvojicích, a následnou diskusí o sdílených zkušenostech se všemi účastníky kurzu docházelo k rozvoji sebedůvěry a zvláště k rozvoji schopnosti přijmout své vlastní slabé stránky a uvědomit si, jak na sobě dále pracovat a že dobře mířená kritika od kolegy, učitele posune studenta velice rychle dopředu. Vybaveni sebedůvěrou jsme začali zpracovávat téma Paper-Based Resources. Obdrželi jsme zásobník cvičení pro třídu ve Wordu, který jsme analyzovali jednotlivě, v malé skupině a nakonec společně. Po analýze jsme diskutovali, sdíleli doposud získané naše osobní zkušenosti a porovnávali je s aktuálními materiály. Tato naším lektorem řízená diskuse měla rozhodnout, který z nabízených materiálů je pro každého z nás nejlepším zdrojem pro výuku, což nás inspirovalo k okamžité kreativní inovaci obdržených materiálů, či ke tvorbě materiálů nových, které byly okamžitým výstup kurzu. Hlavním motivem pro tvorbu nových materiálů ve Wordu byla schopnost materiálu pobavit studenta i jeho tvůrce – učitele, aby došlo k pocitu seberealizace. Každý účastník vytvořil vlastní pracovní list a prezentoval jej ostatním účastníkům. Po těchto dvou zdánlivě jednoduchých blocích přišla nosná témata celého kurzu, když hned při práci s prvním APPs and Online Resources jsem ocenil kvalitní tablet zakoupený z prostředků Erasmu+ a laptop, který mi poskytl můj zaměstnavatel Jiráskovo gymnázium Náchod. Pracovali jsme se seznamem APP ICT zdrojů pro vzdělavatele, které by měly mít velký vliv na naší budoucí praxi. Pracovali jsme se 14 ICT zdroji, které jsou zdarma dostupné. Pracovali jsme například s aplikací Prezi, která umožňuje tvořit lineární prezentace s velmi kvalitní vizualizací. Vytvořenou prezentaci lze předávat studentům. Pro tvorbu digitálních kvízů jsme použili Kahoot, který umožňuje při řešení učitelem vytvořených kvízů využít vlastních studentských mobilních telefonů, a tak prakticky řešit jejich přítomnost ve vyučovacích hodinách. Socrative umožňuje testovat vědomosti studentů a dobře ukazuje, jak studenti rozumí probíranému učivu, jaký je jejich pokrok a jaké jsou jejich reakce v reálném čase výuky. Podobným praktickým způsobem jsme pracovali i se zbylými 11 aplikacemi, které jsou běžně dostupné. Za vrchol kurzu lze považovat Vlogging, kdy jsme tvořili všichni jako jedna skupina krátké video. Vedoucím skupiny byl zvolen kolega z Finska, který byl vybaven velice kvalitními zařízeními a dostatečnými zkušenostmi. Před natáčením videa jsme vyplňovali pracovní list, jež shrnoval naše očekávání a případné možné využití Vlogu v naší praxi. Po skončení naší celodenní práce jsme každý jednotlivě individuálně vyplnili 3 hodnotící tabulky, které byly základem společné evaluační diskuse o tématu videa a postupech jeho tvorby. Právě tento postup výuky lze považovat za efektivní a lze ho uplatnit ve zjednodušené formě i při výuce ZSV. Závěr kurzu, nazvaný The Big One!, byl naplánován jako rozsáhlé a užitečné shrnutí všeho, co jsme během kurzu probrali. Byl opět postaven na samostatné práci, skupinové konzultaci vytvořených prezentací, které byly svými tvůrci předvedeny všem účastníkům, kteří se následně ptali na informace pro ně zajímavé. V úplném závěru zbylo i dost času na neformální rozpravu o finském, francouzském a českém systému vzdělávání, což byla příležitost prezentovat náš projekt z programu Erasmus+.

Cykly rozvrhu a rozpis laboratorních prací

Zde najdete, který týden je ve škole sudý a který lichý a jakou máte v kterém týdnu laboratorní práci. To Vám pomůže zorientovat se v rozvrhu.
Související odkazy: