Fyzikální náboj
V pátek 4. listopadu proběhlo v Praze na Gymnáziu Christiana Dopplera české kolo mezinárodní soutěže Fyzikální náboj. Pětičlenné týmy z jednotlivých středních škol se během dvou hodin snažily vypočítat co nejvíce fyzikálních úloh. Soutěž má dvě kategorie. Junioři, ve které nás reprezentovali Vojtěch Balcar, Tomáš Kubíček, Michal Matoulek, Jana Možíšová a Jan Pikman a Senioři, kde za nás bojovali Štěpán Jirman, Jan Karvai, Timotej Mareš, Petr Semerák a Marek Vlček. Účastnili jsme se soutěže poprvé a s dobrým výsledkem. V mezinárodním srovnání Junioři z 59 týmů obsadili 26. místo a Senioři z 76 týmů dokonce 20. místo. Ve srovnání pořadí v České republice pak Junioři byli devátí ze 14 a Senioři osmí z 19 týmů. Všem reprezentantům blahopřejeme za pěkné umístění a děkujeme za úsilí, které při řešení úloh vynaložili.
Volejbalistky Jiráskova gymnázia nejlepší v okrese
V úterý 8.11.2016 se v tělocvičně naší školy konal již tradiční turnaj ve volejbalu středních škol dívek okresu Náchod. Turnaje se zúčastnilo celkem 7 týmů včetně dvou družstev sestavených ze studentek Jiráskova gymnázia. Naše týmy s přehledem prošly až do finále, kde je čekal sestrovražedný souboj o celkové prvenství. Nakonec bylo úspěšnější družstvo, za které nastoupily Brátová Pavla, Hlavatá Anežka, Hrušová Julie, Řezníčková Lucie, Bílá Michaela a Urbanová Nikol. Druhé místo potom obsadily Šimková Romana, Malíková Kristýna, Ševců Pavlína, Ansorgová Kristýna, Prokopová Julie, Šnorbertová Michaela a Stehlíková Tereza. Děkujeme všem hráčkám za perfektní reprezentaci školy a přejeme hodně úspěchů v krajském kole
Schválené exkurze pro školní rok 2016-17
Kam se v průběhu školního roku podíváte ...
schvalene-exkurze-2016-17 |
Přehled akcí plánovaných na rok 2016 - 17
V přiložené tabulce najdete přehled akcí (včetně jejich předběžné kalkulace), které bychom pro Vás v souladu s našim školním vzdělávacím programem chtěli uskutečnit.
Vysvětlivka: Tematický pobyt přibližně odpovídá dřívějšímu školnímu výletu.
Související odkazy:
prehled-akci-na-rok-2016-17 |
Erasmus+: Nice
Hned na začátku prázdnin (4. - 15.7.2016) jsem se vydala do Francie, konkrétně do Nice, kde jsem se účastnila metodického kurzu výuky francouzštiny. První týden byly náplní mých hodin hravé aktivity ve výuce francouzštiny. Zároveň jsme vytvořili ve skupinkách během týdne společenskou hru použitelnou ve výuce.
Počáteční aktivity vedly k seznámení skupiny. Kurzu se účastnili kolegové z 22 zemí světa, tak už jen zapamatovat si některá exotická jména nebylo snadné. To nám usnadnila hned první aktivita, kdy jsme ke jménu přidali nějaké gesto. Další vždy zopakoval předchozí jméno spolu s gestem. Potom jsme si ve skupince po čtyřech měli vyměnit nejdůležitější informace o sobě a každý si měl zapamatovat jednu informaci o členech skupiny. Jiná hra nám ukázala jak zapojit i uzavřenější studenty a dát šanci i těm méně mluvným, aby měli také možnost se prosadit. Využití her ve výuce jazyka není náhodné, musí mít pedagogický cíl, jasně formulovaná pravidla. Důležité je vzbudit zájem, zaktivizovat třídu a zároveň usnadnit zapamatování. Důraz byl kladen na vizuální asociaci. V jaké etapě vyučování použít hru? Na začátku pro uvedení do tématu, uprostřed pro udržení pozornosti, ale i na konci, když jsou studenti již unaveni a zbývá nám několik minut do konce vyučovací hodiny.
Dále jsme měli možnost sami zvolit další směřování náplně hodin, tím, že jsme sami navrhli oblasti, které nám ve výuce přináší různá úskalí. Věnovali jsme se tedy různým obtížným aspektům francouzské gramatiky, jako jsou např. minulé časy (imparfait, passé composé), nepřímá řeč, zájmena 3. a 4. pádu, vztažná zájmena, přídavná jména a jejich umístění před či za podstatným jménem a také rozkazovací způsob. Po celý týden jsme ve skupinkách připravovali konkrétní aktivity a ty pak předváděli ostatním. Tvořili jsme nebo nám byly předány aktivity pro úroveň A1-B2 společného evropského referenčního rámce. Pracovali jsme také s využitím písní, ale i vážné hudby ve výuce francouzštiny.
Kromě aktivního zkoušení jednotlivých her jsme vytvořili ve skupinkách během týdne společenskou hru použitelnou ve výuce. Připravili jsme si herní plán, otázky na různá témata a hlavně pravidla. Na začátku tvorby takové hry je třeba si stanovit cíle, kterých chceme prostřednictvím hry dosáhnout. Daný herní plán je pak možné v průběhu školního roku využívat k probraným tématům či k procvičení gramatických jevů.
Pro náplň dílny druhého týdne jsem zvolila fonetiku a opravu výslovnosti, kde jsme mluvili hlavně o rytmu a melodii francouzského jazyka. Učili jsme se jakým způsobem učit studenty prodloužený přízvuk buď ve spojení s gestem nebo pohybem. Zajímavé bylo vázání, kdy v dnešní době mluvíme o „fonetickém slovu“, které má ve francouzštině nejčastěji 3 nebo 4 slabiky. Sami jsme tvořili rozhovory na daný počet slabik. Bylo to zábavné a myslím, že to studentům při učení se francouzské výslovnosti hodně pomůže.
Hlavní náplní druhého týdne bylo téma mezikulturních vztahů. Hledali jsme to, co mají jednotlivé národy společné a v čem se liší. Za domácí úkol jsme si měli promyslet jak se kultura jednotlivého národa podobá ledovci „un ice berg“. Cílem je uvědomit si to, co je vidět a co je skryté. Zabývali jsme se kulturou ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka a teoriemi různých jazykovědců.
Mimo samotnou výuku jsme se věnovali tzv. Flexomachine. To je program, pomocí kterého lze vytvářet cvičení a přímo je tak ukládat na stránky www.bonjourdefrance.com. Sami cvičení nejen tvoříme, ale máme i přístup ke cvičení vytvořeným kolegy z celého světa.
Časový harmonogram byl různý. Dny byly plné aktivit, někdy škola končila v 15:30 a v 19:00 se konal arménsko-albánský večírek (druhý týden řecký). Nebo jsme končili v 17hod a poté se znovu sešli na večírku s ochutnávkou francouzských vín a sýrů. První večer nás provedl pan ředitel Universités du Monde Yann Librati po staré části Nice a pozval nás na ochutnávku tamních specialit. Mimo výuku jsme také stihli navštívit Monaco, Villefranche sur mer, Menton. Zážitků mám spoustu. S některými kolegy jsem trávila 15 hodin denně, první týden z kolegyní z Jihoafrické republiky a z Německa a druhý týden s kolegyní pocházející z Nigérie, žijící v Kalifornii. Pevně doufám, že některá pouta přetrvají. Zažili jsme spolu hodně pěkného včetně práce, ale i velkou tragédii, ke které došlo 14. července po ohňostroji při oslavách dobytí Bastily.
Na evropském mistrovství Rubikovy kostky padlo několik rekordů
Na evropském mistrovství ve skládání Rubikovy kostky, které v neděli skončilo v pražském Radotíně, padlo několik rekordů. Mistrem Evropy se stal Philipp Weyer z Německa, který během pěti pokusů dosáhl vítězného průměrného času 7,88 sekundy. Pokořen byl i český národní rekord. Překonal ho Matěj Grohmann okamžitým výkonem 7,70 sekundy. Holanďan Mats Valk pak vytvořil nový evropský rekord. Kostku složil za 5,13 sekundy, informovala novináře za pořadatele Anna Flejberková.
Zdroj: http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/na-evropskem-mistrovstvi-rubikovy-kostky-padlo-nekolik-rekordu-20160717.html
(převzato z http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/na-evropskem-mistrovstvi-rubikovy-kostky-padlo-nekolik-rekordu-20160717.html)
Studenti Jiráskova gymnázia uspěli při záchraně medvěda
Jednalo se sice jen o medvěda plyšového, ale zase byl jeho zachráncem robot. Tři týmy našich studentů se o víkendu 25. – 26. 6. 2016 zúčastnily mezinárodní robotické soutěže Robotic Day v Praze. Do soutěže se letos přihlásilo 204 účastníků ze 7 zemí se 132 roboty, soutěžilo se v osmi disciplínách.
Tým ButterPower (Martin Stuchlík a Šimon Prudil, oba studenti kvarty) soutěžil právě v disciplíně Bear Rescue (Záchrana medvěda), v kategorii Bear Rescue Beginner (kit) obsadil krásné první místo a v kategorii Bear Rescue Advanced (kit) místo třetí. Druhý tým Preclíci (Jana Možíšová a Markéta Dvořáková, studentky kvinty) se v kategorii Bear Rescue Beginner (kit) umístil na místě druhém. V této disciplíně je úkolem robota najít v bludišti medvěda a zachránit ho, tj. dopravit ven z bludiště. Úloha není tak jednoduchá, jak na první pohled vypadá – pro roboty je velkým problémem medvěda najít a jednoduché není ani vymyslet, jak medvěda uchopit.
Třetímu týmu Sršňáci (Jan Pikman, Vojtěch Balcar a Adam Brychta), který soutěžil v disciplíně Ketchup House, se tolik nedařilo a skončil ve středu startovního pole. Získal ale cenné zkušenosti a určitě bude na příštím ročníku bojovat o lepší umístění a do skladu dopraví co nejvíce plechovek kečupu, což je cílem této disciplíny.
Jsme rádi, že se našim studentům daří i ve velké konkurenci na takové soutěži, kde navíc není žádné věkové omezení, takže soutěžili i se staršími studenty a vysokoškoláky. Robotika naše studenty baví, je to však finančně dosti nákladná záležitost, které se můžeme věnovat díky podpoře vedení gymnázia i Nadace Jiráskova gymnázia. Naše aktivity byly také podpořeny grantem Královéhradeckého kraje a darem náchodské firmy ATAS elektromotory Náchod a.s. Děkujeme!
Dnes končí 7. ročník Deset Deka Festivalu
V úterý 28.6.2016 v 19.00 začne poslední představení letošního ročníku Deset Deka Festivalu. A na co se můžete těšit?
Folklor deka/dentní
Děvčátko a slečny ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř u Brna
Karel Jaromír Erben a Karel Jaroslav Obrátil: UŠUBRANÁ
Velmi necudná koláž z lidových textů sbírek folklóru K. J. Erbena a K. J. Obrátila.
„Išly panny na jahody podla brehu, podla vody,
ejasa, hojasa, podla vody.
Natrefily na Janíčka, na Janíčka prevozníčka,
ejasa, hojasa, prevozníčka…“
„Není třeba opravovati nebo zastírati minulost, neboť naše doba není o nic lepší než doba minulá, rozdíl je jen v tom, že jsme si zvykli rozhlížeti se kolem očima degenerovaného měšťáka, milujícího licoměrnost.“
Možná se i Deset Deka Festival bude stydět!
https://www.facebook.com/events/1100586716673846/
režie: Jarka Holasová
vstupné: 50,-
Závěr Akademie programování u Microsoftu
Čtyři nejúspěšnější “absolventi” Akademie programování (Brychta Adam, Balcar Vojtěch, Poláček Miroslav, Ježek Jan) byli na sobotu 11. 6. 2016 pozváni na slavností zakončení této akce do pražské centrály firmy Microsoft.
Na akci dorazilo 54 nejlepších žáků a 9 pedagogů z celkem 11 škol ze všech koutů České republiky. Bylo pro ně připraveno několik soutěží - zahráli si hry, které v rámci Akademie programování naprogramovaly děti z ostatních škol, programovali v MineCraftu, odpovídali na záludné otázky ve vědomostním kvízu a vyzkoušeli si týmovou spolupráci při Marshmallow Challenge. Pro naše studenty bylo (snad příjemným) překvapením to, že byly vybrány právě jejich hry, ve kterých měli ostatní soutěžící sbírat body!
Jan Ježek (1.W) si vedl tak dobře, že ve výsledném hodnocení byl na třetím místě.
ElektroJobs 2016
Ve středu 1. června Elektrotechnická asociace sdružující výrobce elektrotechnických zařízení ve spolupráci s Elektrotechnickou fakultou ČVUT v Praze uspořádala setkání zástupců průmyslových podniků, středních a vysokých škol ElektroJobs 2016. Cílem je propojit požadavky a nabídky zúčastněných subjektů. Zástupci podniků hovořili hlavně o požadovaném profilu absolventů škol a naopak o možnostech sponzorovat některé činnosti na školách. Naše škola se zde prezentovla jak představením spektra absolventů, tak také prací kroužků a polytechnicky zaměřenými volitelnými předměty.