Ochrana osobních údajů (GDPR)

Florbalisté JG na republikovém finále ve florbalu obstáli se ctí

Ve dnech 26. a 27. 3. 2015 se v Kopřivnici uskutečnilo republikové finále chlapců H IV. ve florbalu. Na tento turnaj se kvalifikovalo šest týmů z celé republiky. Je velkým úspěchem, že k nim patřilo i družstvo chlapců Jiráskova gymnázia. Naši hráči odvedli skvělou hru, ale na některé zkušenější týmy to nestačilo a obsadili 5. místo. Na tomto historickém úspěchu se podíleli: Josef Prouza, Miroslav Říha, Tomáš Křivda a Daniel Vaňát ze 4.V, Tomáš Kubíček, Jakub Divišek a Vojtěch Joska ze 4.W, Lukáš Prouza a Hynek Pacák 3.V, Ondřej Hušek z 6.W jako kouč a Adam Budař a František Šedivý ze 6.V za TV Doutnák. Výsledky: Náchod - Kopřivnice (1:4) Náchod - Otrokovice (2:4) Náchod - Praha Opatov (2:1n) - po nájezdech Chlapci děkuji vám za vzornou reprezentaci školy na hřišti i mimo něj a za velkou snahu dosáhnout toho nejlepšího výsledku! Bylo mi s vámi moc pěkně!

AMAVET

Student kvinty Stanislav Kinzl se umístil se svým projektem 'Fizardy' mezi pěti nejlepšími na přehlídce EXPO Science AMAVET konané 24. a 25. března 2015 v prostorách Křížové chodby magistrátu města Brna a vybojoval si tak postup do celostátního kola v Praze. AMAVET je soutěž vědeckých a technických projektů středoškolské mládeže. Další informace na www.amavet.org.  

Členové Hidraku členy ochotnického spolku

Členové Hidraku členy ochotnického spolku Adam Budař a František Šedivý ze sexty V začínali svoji hereckou dráhu v hodinách dramatické výchovy a v kroužku Hidrak již coby malí primáni. Svým hereckým umem, přirozeným talentem a příjemným vystupováním získali sympatie svých spolužáků, pedagogů a veřejnosti. Reprezentují naše gymnázium a Hidrak účastí a umístěním se na předních místech v divadelních přehlídkách Čapkiana v Malých Svatoňovicích, organizují kulturní vystoupení ve prospěch charitativní nadace Hospicu v Červeném Kostelci , ochotně spolupracují s mladšími studenty a jejich vedoucí v kroužku Hidrak. Stali se i členy ochotnického souboru ve Stárkově. Výtěžek jejich posledního divadelního vystoupení „S Mr. Beanem s úsměvem“ dne 20. března v Malých Svatoňovicích a 21. března t.r. ve Stárkově byl věnován na výrobu kulis a kostýmů. Oběma studentům přeji hodně úspěchů na prknech malého divadelního ochotnického světa. Pánové, vydržte, jste úžasní!

Uhasit svíčku? Pro robota (občas) žádný problém!

I malé dítě dokáže najít svíčku a uhasit ji. Pro robota to ale není vůbec jednoduchý úkol. O tom jsme se přesvědčili 19. – 20. 3. 2015 v Pardubicích, kde se konalo národní kolo mezinárodní robotické soutěže RoboRAVE International. Tým Jiráskova gymnázia ve složení M. Němec, J. Jirman a S. Prax se zúčastnil v kategorii Hašení ohně (Fire Fighting Challenge), kdy úkolem robota bylo najít v místnosti čtyři hořící svíčky (schované za různými překážkami) a uhasit je. Přestože jsme byli na této soutěži poprvé, obsadili jsme mezi 17 přihlášenými týmy pěkné třetí místo, a to se některé týmy na tuto disciplínu připravují několik let a soutěže se účastní opakovaně. Ze základních kol postoupilo celkem osm týmů, ale pouze tři s plným počtem bodů; mezi mini byl i ten náš. Při souboji o finále jsme prohráli o pouhé dvě sekundy, v boji o třetí místo jsme ale dokázali porazit i loňského vítěze této kategorie. Základem konstrukce robota byly desky překližky a díly vytisknuté na 3D tiskárně. Největším problémem bylo detekovat plamen svíčky a odlišit ho od oblastí osvětlených sluncem nebo žárovkami v místnosti. Studenti se tak při přípravě na soutěž naučili mnoho věcí z oblasti elektrotechniky i fyziky a naučili se také modelovat součástky ve 3D pro jejich následný tisk na 3D tiskárně. To vše se jim bude hodit v dalším studiu. Video z jízdy našeho týmu outOfFire můžete shlédnout na Facebooku.  

JOB SHADOWING V DOLNOSASKÉM GEORGSMARIENHÜTTE

V letech 2014-2016 se naše gymnázium zapojuje do programu EU Erasmus+. Jeho součástí jsou aktivity v rámci projektu Kvalitní učitel znamená  vzdělaný žák. Aktivita job – shadowing nám umožnila na krátkou dobu navštívit partnerské gymnázium Oesede v německém městě Georgsmarienhütte v Dolním Sasku a získávat zkušenosti při stínování práce našich zdejších kolegů. S hostitelskou školou jsme předem stanovili cíle, náplň, práva i povinnosti a před zahájením mobility sepsali dohodu mezi účastníky a vysílající i přijímací stranou. Komunikace probíhala převážně pomocí e-mailu, Skype a telefonicky. Gymnázium Oesede je státní všeobecně vzdělávací škola, která poskytuje vzdělání na nejvyšší úrovni pro žáky od 5. do 12. třídy, ukončené maturitou. S naší partnerskou školou spolupracujeme více než dvacet let a snažíme se stále hledat nové možnosti zlepšení a rozšíření naší vzájemné spolupráce. Job-shadowing považujeme za vynikající příležitost těsnější formy spolupráce s efektem praktického využití. Naším cílem bylo především získat informace o jejich organizaci výchovně-vzdělávacího procesu, o vyučovacích metodách, využívání nových technologií ve výuce a ve školním životě, organizaci exkurzí a dalších mimoškolních aktivit a v neposlední řadě o přípravě a organizaci výměnných pobytů i jednoletých pobytů našich studentů na jejich škole. Náš pobyt v GMHütte se uskutečnil ve dnech 16.-20.3.2015. V pondělí 16.3. jsme si v doprovodu našeho koordinátora prohlédly školní areál ( s důrazem na učebny a zařízení sloužící k výuce sledovaných předmětů), následoval pohovor se zástupcem ředitele  o řízení a provozu školy - seznámení se vzdělávacím programem a plánem školy (vyučované předměty na škole, zaměření na sledované předměty – němčina, cizí jazyky, dějepis, jejich časová dotace, doplňující formy výuky využívané na škole- např. plánované exkurze, partnerství apod.). Ve dnech 17.3.-.19.3. probíhala hospitační činnost v hodinách vybraných předmětů s následnými rozbory. 19.3. odpoledne jsme se zúčastnily výuky německého jazyka pro české studenty, absolvující jednoroční výměnný pobyt na škole, a pro imigranty z různých zemí. V následném pohovoru s vyučujícím kolegou jsme se zaměřily na problematiku výuky našich českých studentů v průběhu pobytu na partnerské škole ( např. Artikel- gebrauch, Satzbau, idiomatische Wendungen, unregelmäßige Verben,…). V pátek 20.3. jsme kromě hospitace navštívily právě probíhající jednotýdenní školní projekt s názvem MIG – Management Information Game, který škola pořádá pro studenty 11. třídy ve spolupráci s místním svazem podnikatelů ( Industrieller Arbeitgeber -verband). Podobnou aktivitu bychom na našich středních školách mohly jenom doporučit. Mobilitu jsme ukončily v sobotu neformálním setkáním s kolegy, se kterými spolupracujeme na programu vzájemných studentských výměn. Při hodnocení našeho hospitačního pobytu jsme se shodly na tom, že je vždy zajímavé vyrazit na zkušenou jinam a porovnat svou vlastní práci s prací zahraničních kolegů. Měly jsme příležitost seznámit se blíže školním vzdělávacím plánem partnerského gymnázia, dotacemi jednotlivých vyučovacích hodin, skladbou povinných a volitelných předmětů, organizací výuky apod. Jako vyučující cizích jazyků nás zaujal především fakt, že dotace vyučování cizích jazyků je o hodinu vyšší než u nás. Rovněž nás překvapila výuka v dvouhodinových blocích, dlouho jsme diskutovali o její vhodnosti, výhodách a nevýhodách. Další zajímavostí pro nás je, že škola vydává pro své nejmladší žáky příručky, zpracované svými učiteli, které jim mají ulehčit přechod na nový typ školy ( např. Methoden lernen, Lerntipps ).  Partnerské gymnázium má také širší nabídku výměnných pobytů ( kromě naší školy ještě  gymnázium ve Francii a v Irsku). Organizace exkurzí a školních kurzů je podobná. Za zmínku stojí určitě i rozdílné organizační zajištění – v každé třídě je zvláštní tabule na domácí úkoly, žáci se nepřezouvají a svršky si věší na věšáky před učebnami. O velkých přestávkách nesmí být ve třídách ( třídy jsou zamykány vyučujícími), tráví je na chodbách, v prostorné menze a na školním dvoře. Využívaná didaktická technika je srovnatelná s naší školou. Zajímavé bylo i zjištění, že německá škola umožňuje i první přípravu na budoucí povolání prostřednictvím praxí studentů desátého ročníku ve vybraných oborech a úzce spolupracuje s největším místním zaměstnavatelem- ocelárnou GMHütte. Jsme přesvědčeny, že hospitační pobyt na partnerském gymnáziu splnil naše očekávání, prohloubil  více než dvacetileté přátelství obou škol a obohatil vzájemnou spolupráci na úrovni pedagogických pracovníků. Po stránce jazykové pak přispěl k osvěžení a zdokonalení našich aktivních jazykových dovedností. Celkově byl přínosem pro další rozvoj dobrých vzájemných česko-německých vztahů.

Členové Hidraku členy ochotnického spolku

Členové Hidraku členy ochotnického spolku Adam Budař a František Šedivý ze sexty V začínali svoji hereckou dráhu v hodinách dramatické výchovy a v kroužku Hidrak již coby malí primáni. Svým hereckým umem, přirozeným talentem a příjemným vystupováním získali sympatie svých spolužáků, pedagogů a veřejnosti. Reprezentují naše gymnázium a Hidrak účastí a umístěním se na předních místech v divadelních přehlídkách Čapkiana v Malých Svatoňovicích, organizují kulturní vystoupení ve prospěch charitativní nadace Hospicu v Červeném Kostelci , ochotně spolupracují s mladšími studenty a jejich vedoucí v kroužku Hidrak. Stali se i členy ochotnického souboru ve Stárkově. Výtěžek jejich posledního divadelního vystoupení „S Mr. Beanem s úsměvem“ dne 20. března v Malých Svatoňovicích a 21. března t.r. ve Stárkově byl věnován na výrobu kulis a kostýmů. Oběma studentům přeji hodně úspěchů na prknech malého divadelního ochotnického světa. Pánové, vydržte, jste úžasní! 

CLIL v Londýně

Projekt Erasmus+ je výbornou příležitostí pro nás učitele středních škol se vzdělávat v zahraničí a načerpat nové informace nejen od učitelů z kurzů, ale i od kolegů ze škol skoro z celé Evropy. Vyjíždíme za vzděláním do zahraničí, abychom byli lepšími učiteli, lepšími lidmi, ale i kvalitními občany EU, kteří vzdělávají naší mladou generaci. Proto jsem si pro svůj vzdělávací kurz od 14. 3. – 25. 3. 2016 vybral multikulturní velkoměsto Londýn a školu CENTRE OF ENGLISH STUDIES – WIMBLEDON. O místě své mobility jsem měl jasno už dlouho před jejím uskutečněním, protože navštívit Londýn sám a prohlédnout si toto velkoměsto pouze s papírovým průvodcem v ruce jsem považoval za zajímavější a užitečnější, než si nechat dny strávené v Londýně naplánovat cestovní agenturou. Školu jsem si zvolil na základě referencí od svých přátel a tyto jsem pak konzultoval s agenturou, která mi pomohla zajistit náplň kurzu dle mého přání, které vycházelo z cílů našeho projektu. Příprava na mobilitu byla pestrá. Vytvořil jsem si svůj vlastní plán, jak strávím volný čas, jakých školních sociálních aktivit se zúčastním a jak mé osobní plány sladím se studijními povinnostmi. Musím přiznat, že se mi příprava vyplatila, protože mě příjezd do Londýna, ubytování v hostitelské rodině a vstup do školy tak nezaskočil. Přesto vše proběhlo velice intenzivně. Samotná londýnská škola, která je jednou ze šesti poboček CSE ve Velké Británii, je vybavena 11 učebnami, free Wi-Fi, studentskou místností, knihovnou, počítačovou učebnou, studentskou zahradou. Učitelé jsou z Anglie, Irska, Nového Zélandu a společně podporují a prosazují internacionální a multikulturní zaměření školy. Studenti zde byli z Jižní Koreje, Saudské Arábie, Japonska, Ruska, Belgie, Indonésie, České republiky a byli neustále motivováni ke vzájemné komunikaci v angličtině i mimo vyučovací hodiny. Byli vedeni ke vzájemnému respektu a toleranci. Vhodným prostředkem k naplnění tohoto komunikačního cíle byla i velká nabídka aktivit v rámci sociálního programu, kdy se pořádaly sportovní odpoledne, mezinárodní večery při jídle, kvíz v restauraci (18+), návštěvy koncertů či divadelních představení. Sociální aktivity organizoval pracovník "Žluté tričko", který reagoval i na osobní přání studentů, proto jsem projevil zájem vidět fotbalové utkání, což mi tento akční člověk zařídil a já si mohl zakoupit lístek na utkání dvou londýnských týmů Chealsea – WHU, a tak strávit velice příjemné sobotní odpoledne. Moje výuka probíhala společně s dalšími osmi studenty v učebně číslo 9, kde jsem si mohl vyzkoušet roli studenta a prošel všemi částmi výuky, jako jsou psaní, čtení, poslech, mluvení. Hlavní metodou používanou ve všech dovednostech byla jednoduchá a velice efektivní metoda Say + Explain + Give Example, která byla podpořena vyučovacími prostředky, jako jsou učebnice, tištěné materiály, PC, interaktivní tabule, novinové články. Po výuce se mi vždy věnoval jeden vyučující a konzultovali jsme spolu průběh dvouhodinového výukového bloku. V odpolední části výuky jsem absolvoval individuální dvouhodinové bloky metody CLIL. Tuto individuální výuku považuji za nejpřínosnější, protože jsem formou diskuse a sdílené praxe prošel fáze praktického uplatnění metody CLIL, a to fázi obsahovou, komunikační, poznávací, kulturní (tolerance, respekt, spolupráce), internacionální, motivační. Opět se uplatňovala metoda sdílené praxe, ale velký důraz kladl můj učitel na fázi kulturní a internacionální, aby bylo při použití CLILu dosaženo co největší tolerance, respektu, spolupráce mezi studenty ve třídě. Velice zajímavá byla aktualizace jeho výuky, kdy při naší diskusi o současných tématech využíval novinové články, které sloužily k praktickému využití metody Say + Explain + Give Examle, což svědčilo o promyšlené a systematizované výuce na této škole. Právě tato systematizace vyučovacího procesu a metoda CLIL může nejvíce ovlivnit studenty naší školy a posunout naše gymnázium směrem k lepším studijním výsledkům našich studentů.

Recitační soutěž

Do krajského kola recitační soutěže, které se koná v královehradeckém divadle Jesličky, postupuje Hynek Pacák z 3.V. Taktéž do krajského kola v olympiádě z ČJ postupují: Anna Vlčková z VI.A a Marta Špeldová z 4.V. Děkujeme všem za vzornou reprezentaci našeho gymnázia a v krajských kolech přejeme hodně štěstí! Jindra Nývltová a Jana Olšanová