Ochrana osobních údajů (GDPR)

INFORMACE PRO STÁVAJÍCÍ I NOVÉ ČLENY DRAMATICKÉHO KROUŽKU „HIDRAK“ - NEPŘEHLÉDŇETE!!!

Milí studenti divadelníci, vzhledem k tomu, že ve středu někteří máte jiné kroužky a aktivity, dochází ke změně. Kroužek bude jako v předcházejících letech každé druhé úterý v měsíci vždy od 14,30 hodin v aule gymnázia. Divadelní zkoušky proběhnou od 14,30 do 16,00 hodin. V nutném případě pochopitelně můžete odejít z kroužku dříve. První naše setkání proběhne v úterý 12.října ve14,30 hodin v aule. Scénáře pro loutkovou scénu i dramatickou divadelní scénu jsou připraveny. Respirátory jsou nutné!!! Těší se na vás Blanka Dvořáčková spolu s asistentkou z 2.ročníku JG

Studenti španělštiny na konferenci Učení pro život

Studenti španělštiny se v doprovodu Lucie Pavlíčkové na konferenci Učení pro život v Broumově setkali se španělským učitelem roku Javierem Cachón Zagalaz. Dr. Javier Cachón Zagalaz  získal v roce 2022 ocenění Nejlepší vysokoškolský učitel roku a působí na univerzitě v Jaénu. Na čtvrtečním workshopu se mohli studenti vcítit do role učitelů, kdy bylo jejich úkolem vytvořit z lehce dostupných a levných pomůcek aktivitu do hodiny, která by byla zcela inovativní. To se jim podařilo, když za pomoci krepové pásky vytvořili aktivitu pro ostatní pedagogy vhodnou do hodin kteréhokoliv cizího jazyka. Javier tuto aktivitu ocenil jako velmi kreativní a inovativní. Druhý den konference si vyslechli zajímavou přednášku o vzdělávání ve španělštině. Dr. Cachón se věnuje psychodidaktice a psychomotorice a jeho výukové metody jsou velmi temperamentní, kontaktní a interaktivní. Setkání s tímto charismatickým učitelem bylo pro studenty skvělou zkušeností a motivací k dalšímu studiu španělštiny.

Studenti prim a sekund našeho gymnázia v hodině dějepisu vytvářeli svůj první tematický projekt

Po dlouhých měsících distanční výuky se naši primáni i sekundáni zapojili do tvorby projektu věnovanému aktuálnímu tématu: 1100 let od smrti kněžny Ludmily. Motivováni vyprávěním a besedou o sv. Ludmile se ve vyučovací hodině nejprve seznámili s tvorbou a podobou projektu, následně individuálně nebo ve dvojicích pracovali na návrhu svých vlastích projektů. Na jejich dokončení mohli pracovat celý týden v rámci domácí úlohy. Téměř všichni studentíci k této tvorbě přistoupili svědomitě a v příští hodině dějepisu přinášeli velmi zdařilé a pečlivě vytvořené práce, které budou vystaveny na nástěnkách učeben a ve vestibulu gymnázia. Nyní se již primáni těší na tvorbu Orbis pictus pravěku, sekundáni vytvoří  projekt z období středověku. Blanka Dvořáčková

Prima V na Ostaši

  PRIMÁRNĚ PREVENTIVNÍ POBYT aneb prima A na Ostaši   Ve středu 15. 9. 2021 se vydali  nejmladší studenti naší školy na svůj první společný pobyt mimo školu. Účelem tohoto výletu bylo hlavně poznat se navzájem, stmelit kolektiv a samozřejmě i užít si pořádnou zábavu, než naplno spadneme do vyučovacího procesu. Počasí nám přálo, takže jsme mohli hned po příjezdu a vynikající svíčkové vyrazit na průzkum okolí Ostaše. Stihli jsme labyrint ve skalách i prolézt kočičí hrad a už při této první cestě se začalo ukazovat, kdo potřebuje být na skále jako první, kdo počká, až všichni přejdou těžší úsek, a kdo podá pomocnou ruku na kluzkém kameni. Při večerním programu jsme se nasmáli při poznávacích hrách a rychle pochopili, kdo nezavře nikdy pusu, i kdo jen tiše přihlíží a pak všechny překvapí svým nadhledem či kreativitou. Druhý den jsme navštívili klášter a starou školu v Polici nad Metují a za mírného deště se plni zážitků a vědomostí vrátili na osadu. Odpoledne jsme strávili převážně v lese, kde většina studentů prokázala nesmírnou odvahu, vytrvalost a bojovnost při dalších bezva hrách připravených naší školní preventistkou , která odvedla vynikající práci při přípravě i samotném provádění aktivit. Po sportem vyplněném odpoledni jsme si ještě užili poklidný večer při debatě o naší nové třídě, kdy měl každý možnost vyjádřit, co se mu líbí,  čeho se obává, co by bylo fajn podpořit nebo naopak změnit. Většina studentů se projevila jako nadšení sportovci, takže jsme poslední dopoledne proměnili ve velké „přehazkové“ klání a po opět skvělém obědě jsme se vydali na zpáteční cestu. Ráda bych touto cestou poděkovala mojí milé kolegyni Zuzce Felklové za vynikající práci i podporu, kterou mi ochotně poskytla, rodičům mých studentů, kteří nám s důvěrou svěřili své ratolesti, a hlavně mým mladým studentům, díky kterým se na nadcházející nový školní rok opravdu těším.   třídní primy A - Lenka Hronková    

Připomínáme si 1 100 let od smrti kněžny Ludmily v hodinách dějepisu, občanské výchovy a literatury

Studenti našeho gymnázia si ve společenskovědních předmětech připomněli významnou osobnost z knížecího rodu Přemyslovců, kterou kněžna Ludmila bezesporu byla. Její vládu po boku knížete Bořivoje považujeme za historický mezník přechodu lidu v českých zemích od pohanství ke křesťanství. Jako středoškolská učitelka se domnívám, že je důležité, aby studenti gymnázia právě v době technologií 21.století znali výraznou osobnost českých dějin.   V noci z 15. na 16. září roku 921 byla svém hradě Tetíně zavražděna Ludmila, manželka prvního historicky doloženého Přemyslovce knížete Bořivoje. Později svatořečená kněžna Ludmila pocházela z rodu Pšovanů žijícího na Mělnicku a byla matkou knížat Spytihněva a Vratislava. V dějinách a povědomí našeho národa je známá jako babička knížat svatého Václava a Boleslava I. (třetím vnukem byl Spytihněv Přemyslovec a vnučka Přibyslava Česká). Kněžna Ludmila je spolu se svým vnukem Václavem považována za patronku naší země a náš národ ji vždy nazýval „matkou Česká země.“ Spolu s manželem knížetem Bořivojem přijala křest na Velké Moravě od věrozvěsta Metoděje. Historie ji považuje za dynamickou ženu přelomového období přechodu od pohanství ke křesťanství. Zbožná kněžna Ludmila šířila lásku k bližnímu svému, milodary podporovala chudé, stavěla chudobince a první nemocnice v péči křesťanských mnichů. Její křesťanská výchova a působení na vnuka Václava zapříčinily vážné rozepře se snachou Drahomírou z polského rodu Stodoranů. Drahomíra ziniciovala Ludmilino zavraždění na jejím exilovém působišti Tetín. Kníže Václav přenechal ostatky babičky Ludmily převést do Prahy. Jsou uloženy v bazilice sv.Jiří na Pražském hradě. V sobotu 18.září se konala zbožná svatoludmilská pouť převozu ostatků svaté Ludmily na Tetín. Národ si tak připomněl nejen význam odkazu první velké české kněžny, ale i hlavní myšlenky jejího poselství, kterými je nejen láska k bližnímu svému, ale i soucit s trpícími , hmotná a duchovní pomoc ubohým. Svého vnuka Václava ovlivnila tak, že problémy lidstva se jako český kníže snažil řešit pokojnou dohodou a mírovou cestou. I dnes, ve 21. století, bychom měli ctít odkaz kněžny a světice Ludmily. Blanka Dvořáčková

Oznámení o konání voleb do školské rady

OZNÁMENÍ O KONÁNÍ VOLEB DO ŠKOLSKÉ RADY

Na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a v souladu s Volebním řádem pro volby členů školské rady vydaným Královéhradeckým krajem svolává přípravný výbor všechny oprávněné osoby (zletilé žáky, zákonné zástupce nezletilých žáků a pedagogické pracovníky školy) k volbám členů školské rady Jiráskova gymnázia, Náchod, Řezníčkova 451.

Volby se uskuteční

dne 14. října 2021

v budově Jiráskova gymnázia, Náchod, Řezníčkova 451.

Poznámky
  1. Volby se musí bohužel uskutečnit v termínu mimo běžné třídní schůzky, protože mandát členů současné školské rady vypršel již o prázdninách a my nemůžeme být tak dlouho bez školské rady. Volby před prázdninami nebyly možné z důvodu Covid-19.
  2. Volby budou platné, pokud se jich zúčastní nejméně pětina oprávněných voličů z řad zletilých žáků a zákonných zástupců (obou) nezletilých žáků a polovina pedagogických pracovníků (posuzuje se zvlášť). Pokud se to nepodaří, budou se volby opakovat v den konání třídních schůzek 18. listopadu 2021.
  3. Hledáme zájemce o kandidaturu do školské rady z řad zletilých žáků a zákonných zástupců žáků nezletilých. V případě zájmu se prosím ozvěte na adresu sekretariat@gymnachod.cz. Na stejné adrese přijímáme i vaše návrhy na vhodné kandidáty.
  4. Podrobnosti k organizaci voleb budou zveřejněny později.

Za přípravný výbor

Ing. Dalibor Vích

Prezentiáda: umístění v top 6 na grandfinále!

Zkušení soupeři, vševidoucí porota i zpocené čelo, s tím vším jsme se setkali na letošní Prezentiádě.

Jednoho šedivého lockdownového dne (4.3.2021), kdy pro nás spolužáci již nebyli ničím jiným, než ikonkou na monitoru, jsme kvůli deficitu sociální interakce svolali náš robotický tým a v naší tradiční robosestavě (Dominik Rufer, Žeňa Vorochta a já) jsme se přihlásili do prezentační soutěže s překvapivým názvem Prezentiáda.

První kolo se odehrálo kompletně ve virtuálu, jak nekonečné hodiny příprav, tak i prezentování samotné. Po 20 hodinách videohovorů a dalších hodinách přípravy každého z nás jsme opět stanuli před obrazovkami našich notebooků, tentokrát to ale bylo jiné. Hodně jiné. Už to nebyla jedna ze zkoušek, které jsme prováděli v naší komfortní skupince kamarádů, teď nás skrze webkamery našich zařízení sledovala odborná porota obzvláště zaměřená na náš verbální projev. Po desíti minutách bylo po všem a my jsme šli, jakožto poslední prezentující tým, napjatě sledovat výsledky. Na třetím místě z desíti týmů v naší skupině byl někdo jiný. Na druhém místě naše jméno rovněž nezaznělo a my jsme věděli jediné – všechno nebo nic. První místo zdržovali. Napínali nás, až se to slovo, letící internetovou sítí přes půl republiky, konečně rozeznělo v našich reproduktorech. RoboClub! (To byl mimochodem název našeho týmu:D.) Jsme první a postoupili jsme do grandfinále!

Naše prezentace na téma „Efektivní učení“ tedy měla úspěch. Byli jsme rádi, že jsme zase konečně něco dokázali, zhodnotili jsme to jako „příjemné zpestření dosti monotónních dní dálkové výuky“.

Grandfinále se konalo po více než čtvrt roce. Pro prezentaci jsme si vybrali téma „Ctrl C, Ctrl V, aneb proč kopírujeme ostatní“. Prezentace byla cílená na děti 1. stupně ZŠ. Vymysleli jsme tedy Oldu – imaginárního žáčka, který měl děti celou prezentací provázet. Chtěli jsme jim ukázat, že se nemusí stydět za to, čím jsou, že nemusí nic předstírat a můžou být sami sebou.

Den před samotným finále jsme ještě na hotelu, všecek ospalí, prezentaci dodělávali. Vizuální stránka našeho „díla“ byla komplikovaná, takže jsme jako vždy nestíhali. Před spaním jsme si naposledy vyzkoušeli texty, které se nám v paměti vybavovaly jako když se načítá počítač s Windows XP (hodně pomalu).

V den finále jsme i přes naspaných ani ne 7 hodin měli dobrou náladu. Přišli jsme na řadu, a tak nějak jsme to brali jen jako další zkoušku textu, tréma tentokrát asi zabloudila a nenašla nás. Byla to pohoda, odprezentovali jsme, zodpověděli všechny dotazy a zbytek prezentací ostatních týmů jsme si už jen užívali.

Z výsledků jsme měli velmi smíšené pocity. Na jedné straně jsme si přáli, že už nebudeme muset nic prezentovat a že budeme moct jet dřívějším spojem domů, ale zároveň jsme doufali v postup do dalšího kola. Byla to ta druhá možnost. Skončili jsme na 3. ještě postupovém místě a dostali jsme se do finále Grandfinále, kde se nejlepší finalisté finálně utkali.

Utkali jsme se v oxfordských debatách, kláních, ve kterých jsme si museli ubránit a vyargumentovat názor, který jsme předem dostali. Obhajovali jsme stanovisko, že vězni by neměli mít právo volit. Šli jsme až úplně poslední. Po těch všech výkonech, co jsme před námi viděli, po těch pádných argumentech našich soupeřů vyslovených bez sebemenšího zachvění, v nás nezbyla ani trocha sebevědomí. Slovy mého kamaráda Ženi jsme po té hodině čekání „šli jako na popravu“. A poprava to byla. Když na nás začali valit své protiargumenty, tak už jsem jen vyhlížel okamžik, kdy to skončí, nedal jsem dohromady kloudnou větu…

Když přišlo vyhlášení, radovali jsme se z každého místa odzadu, na kterém jsme nebyli. Příjemně nás překvapilo, že jsme se umístili 6. Jako cíl jsme si vytyčili dostat se do top 10 a to se nám povedlo. Byla to skvělá zkušenost. Soutěžili jsme totiž v něčem, v čem jsme nikdy moc nevyčnívali. Dokázali jsme si tedy, že i přes to, že mluvení před lidmi není náš denní chléb, tak že když jsme sehraní a opravdu se snažíme, můžeme to dotáhnout celkem daleko.

Tímto bychom chtěli povzbudit a vyzvat všechny odvážlivce a prezentéry z našeho Gymnázia, aby Prezentiádu příští rok taky zkusili, stojí to za to!

Kryštof Veverka

Dramatický kroužek „HIDRAK“ Jiráskova gymnázia loutková a dramatická scéna

po dlouhé koronavirové pauze zahajuje opět svoji činnost Zveme nejen stávající „staré“ členy kroužku a studenty někdejších dramatických výchov na první setkání v aule gymnázia ve středu 6.října ve 14,30 hodin. Čeká vás malé překvapení! ZVEME DO KROUŽKU NEJEN NOVÉ PRIMÁNY, ALE I STUDENTY DALŠÍCH ROČNÍKU NAŠEHO GYMNÁZIA ! Kroužek bude vždy ve středu od 14,30 do 15,15 v aule gymnázia. !!! DULEŽITÁ INFORMACE!!! V případě změn konání kroužku v souvislosti s koronavirovými opatřeními budete včas informováni. Informováni budete také o aktuální změně místnosti konání kroužku. Kroužek se finančně nehradí. Případné dotazy a informace zájemcům poskytnu v kabinetě společenských věd.   Blanka Dvořáčková

Divadelní soubor mladých Náchodská divadelní scéna, Divadlo J. Čížka

ZAHAJUJE PO DLOUHÝCH KORONAVIROVÝCH MĚSÍCÍCH OPĚT SVOJI DIVADELNÍ ČINNOST. „Staří“ mladí divadelníci, první schůzka s novými členy a zároveň nová zkouška se uskuteční v úterý 5.října ve 14,30 hodin. Studenti nižších i vyšších ročníků našeho gymnázia, pokud máte rádi divadlo a chcete prožívat spolu s námi úžasný pocit  stát na prknech, „které znamenají svět“ ( jeviště náchodského Beránku), přijďte mezi nás! Můžete vzít s sebou i svého kamaráda z jiné školy. Zkoušky se konají každé úterý od 14,30 do 16 hodin. Podrobnější informace všem zájemcům poskytne p. prof. Blanka Dvořáčková každé úterý a středu v kabinetě společenských věd Jiráskova gymnázia (přízemí).   Těšíme se na vás! Blanka Dvořáčková a stálí členové divadelní scény mladých

Kroužek Badatelská chemie

Chcete si vyzkoušet efektní chemické pokusy a zároveň poznat chemii i jako vědeckou disciplínu?

Kroužek Badatelská chemie je určen žákům se zájmem o přírodní vědy, kteří si chtějí rozšířit svoje teoretické znalosti a hlavně praktické dovednosti. Zájemci se mohou hlásit v kabinetu chemie u Mgr. Hany Zikmundové.

V případě vašeho zájmu by kroužek začal v říjnu. Na termínu bychom se dohodli.