Ochrana osobních údajů (GDPR)

(Pod)vodácký (cvak, žbluňk) výlet septimy B

Trochu netradičně, až v úterý dne 3. 9., se naše třída vypravila autobusem na vodácký výlet do jižních Čech. První večer proběhl ve znamení stavění stanů a hned dalšího dne ráno se jelo na Vltavu! 

První středeční zastávkou se stala bájná Čertova stěna. Žádný čert nás však nezastrašil, a tak jsme se statečně dopravili až do Vyššího Brodu, kde jsme si po krátké pauze osvěžili své vodácké dovednosti a vyjeli vstříc prvnímu jezu. Někteří si na prvním jezu vyzkoušeli vodní desku, pár žáků se cvaklo a někdo ten jez sjel pozadu. Nakonec to všichni úspěšně zvládli a plulo se dál. Již v odpoledních hodinách nás čekalo několik dalších jezů, zastávka na zasloužené odpolední sváče v kiosku U Veverek a po poslední krátké přestávce se konala i záchranná mise, kdy se jedné partě povedlo hned na začátku vyklopit a loď jim i s jedním členem posádky odplavala. Díky pomoci ostatních studentů však všechno dobře dopadlo a loď i s trosečníkem byli zpět v kempu. Na závěr naší první výpravy nás učitelé ještě po vylodění poslali zpátky do vody, kde jsme se všichni rozloučili ve jménu Neptuna s prvním dnem. Poté jsme dostali volno a mohli jsme se projít večerním Rožmberkem.

Následujícího dne jsme na celý den vyrazili na vodu. Sjeli jsme několik jezů a kolem druhé hodiny odpolední nás naši učitelé zastavili u ostrůvku z rákosí a kamení, kde se celá naše třídní parta sešla u jedné kamenné kupyí uprostřed Vltavy. Tam nám učitelé sdělili, že pro nás mají nejtěžší úkol, a to postavit společně kamennou mohylu, která by byla pevná a vyšší než nejmenší žákyně v naší třídě. S velikou trpělivostí se nám to nakonec podařilo a úkol jsme splnili. Na závěr celodenní plavby jsme sjeli jeden z nejtěžších jezů, na kterém se většina úspěšně cvakla. Ve jménu Neptuna jsme se rozloučili i s druhým vodáckým dnem, povečeřeli a zbytek večera strávili prohlídkou Českého Krumlova.

Třetí den ráno jsme si sbalili věci, naložili je do autobusu a vyrazili naposledy na Vltavu. Tam nás čekalo posledních pět jezů, z nichž druhý byl nejzákeřnější, úspěšně ho překonaly jen dvě posádky. Na závěr kurzu jsme sjížděli dva jezy přímo v centru Českého Krumlova, kde se kupodivu skoro nikdo neotočil, a pak už nás čekalo jen čištění lodí, oběd v místním kiosku a šestihodinová jízda autobusem zpátky do Náchoda ke gymplu, kam jsme unavení, ale plní zážitků dorazili kolem dvacáté hodiny večerní.

Adéla Šretrová

Témata k profilové části maturitní zkoušky 2024-25

Soubory jsou pojmenovány MT - xx, kde xx je název předmětu, ze kterého lze v profilové části maturovat.

Stanovení podmínek maturitní zkoušky pro šk. rok 2024-25

Milí maturanti,

níže najdete informace k těm podmínkám Vaší maturitní zkoušky, které jsou v kompetenci ředitele školy. Ostatní informace máte na stránkách CERMATu.

Povinné zkoušky profilové části

Profilová část maturitní zkoušky se skládá ze zkoušky z českého jazyka a literatury a, pokud si žák ve společné části maturitní zkoušky zvolil cizí jazyk, ze zkoušky z tohoto cizího jazyka, a z dalších 2 povinných zkoušek.

Zkoušky z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka (nezávisle na tom, zda byl zvolen ve společné či profilové části) se konají vždy formou písemné práce a formou ústní zkoušky před zkušební maturitní komisí.

Další dvě zkoušky volí žáci, z rozhodnutí ředitele školy, z následující nabídky:

  • anglický jazyk, německý jazyk, španělský jazyk, francouzský jazyk, ruský jazyk, matematika, fyzika, chemie, biologie, dějepis, zeměpis, základy společenských věd, programování, hudební výchova, výtvarná výchova.

Pokud žák volí cizí jazyk, nesmí to být jazyk, ze kterého žák skládá povinnou zkoušku společné části maturitní zkoušky.
Matematiku si žák může zvolit pouze v případě, že ji nezvolil jako povinnou zkoušku společné části maturitní zkoušky.

Forma zkoušky: Ústní zkouška před zkušební komisí + u českého jazyka a cizích jazyků i písemná práce.

Podrobnosti k písemným pracím

  • Český jazyk
    • Délka konání: 180 minut včetně času na výběr zadání.
    • Rozsah textu: minimálně 250 slov.
    • Způsob záznamu: rukopisný.
  • Cizí jazyk
    • Délka konání: 120 minut včetně času na výběr zadání.
    • Rozsah textu: 200 - 230 slov.
    • Způsob záznamu: rukopisný.

Podrobnosti k ústním zkouškám

  • Český jazyk
    • Čas na přípravu: 20 minut.
    • Délka zkoušky: max. 15 minut.
  • Cizí jazyk
    • Čas na přípravu: 20 minut.
    • Délka zkoušky: max. 15 minut.
  • Ostatní předměty
    • Čas na přípravu: 15 minut (programování - 30 minut).
    • Délka zkoušky: max. 15 minut.

Témata na přípravu k profilový zkouškám naleznete zde. Školní seznam literární děl zde. V seznamu jsou i pravidla pro sestavení vašeho seznamu 20 literárních děl k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka.

Nepovinné zkoušky

Nepovinné zkoušky může žák absolvovat maximálně dvě.
Předměty si může volit ze stejného seznamu jako pro povinné zkoušky profilové části (viz výše). Nesmí to však být předměty, které si v profilové části již zvolil jako povinné.

Forma zkoušky: ústní zkouška před zkušební komisí + u cizích jazyků i písemná práce. Délka, rozsah, způsob záznamu a čas na přípravu jsou stejné jako u povinných zkoušek.

Možnost nahrazení profilové maturitní zkoušky z cizího jazyka certifikátem

V souladu s ustanovením § 81 odst (7) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), rozhodl ředitel školy, že za podmínek stanovených prováděcím právním předpisem lze 1 povinnou zkoušku profilové části maturitní zkoušky konanou z cizího jazyka nahradit výsledkem úspěšně vykonané standardizované zkoušky z tohoto cizího jazyka doložené jazykovým certifikátem.

Možnost nahrazení povinné profilové zkoušky se týká žáků, kteří konají v profilové části alespoň 4 povinné profilové zkoušky. V takovém případě lze jednu povinnou profilovou zkoušku z cizího jazyka nahradit doložením jazykového certifikátu, který dokládá jazykové znalosti žáka na úrovni stanovené rámcovým vzdělávacím programem daného oboru nebo vyšší, nejméně však na úrovni B1 podle Společného evropského referenčního rámce.

U prvního cizího jazyka, kterým je u nás ve škole u všech žáků Anglický jazyk, je tedy nutné doložit certifikát o znalostech nejméně na úrovni B2u druhého (dalšího) cizího jazyka – Nj, Šj, Fj, Rj – minimálně na úrovni B1.

Nahrazení zkoušky jazykovým certifikátem je možné také u 1 nepovinné profilové zkoušky z cizího jazyka.

Nahradit lze i profilovou zkoušku navázanou na konání didaktického testu ve společné části, didaktický test ve společné části však žák koná vždy.

Poznámka: Možnost nahradit jednu povinnou profilovou maturitní zkoušku certifikátem se netýká žáků, kteří si ve společné části vyberou matematiku, protože nemají 4 povinné profilové zkoušky.

Písemnou žádost o nahrazení zkoušky podává žák řediteli školy nejpozději do 31. března pro konání maturitní zkoušky v jarním zkušebním období a do 30. června pro konání maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období. Součástí žádosti je vždy doklad nebo úředně ověřená kopie dokladu o úspěšném vykonání standardizované jazykové zkoušky.

Žádost ke stžení je zde: https://www.gymnachod.cz/wp-content/uploads/2024/09/Zadost_nahr_zk_certifikatem.pdf.

Seznam použitelných certifikátů pro maturitní zkoušky konané v roce 2025 najdete zde: https://msmt.gov.cz/file/62338/.

Pokud žák nahradí profilovou zkoušku z cizího jazyka výsledkem standardizované zkoušky, uvádí se v protokolech a na vysvědčení pouze slovo „nahrazeno". Tato zkouška pak není součástí celkového hodnocení maturitní zkoušky.

Pavel Škoda, ředitel školy

Exkurze 6.W - Praha

Během dvoudenní exkurze v Praze navštívila 6.W Vyšehrad, Pražský hrad, kde viděli korunovační klenoty, Národní muzeum a zhlédli divadelní představení Horečka sobotní noci.

Akce tohoto týdne

V úterý 1. října navštíví studenti 1.A a 5.V s prof. Diviškem a Pavlíčkovou královéhradeckou hvězdárnu a a malou vodní elektrárnu Hučák. Studenti septimy a 3. ročníku se zúčastní v aule besedy s Ladislavem Štichou, mluvčím Bezpečnostní informační služby České republiky.

Do Archeoparku ve Všestarech a do hvězdárny a planetária v Hradci Králové se podívají 2. října primáni s prof. Macurou, Polákovou a Rozinkem.

V pátek 4. října proběhne poslední lekce Fyzioterapie do škol pro 4.A a 4.B. Skupina učitelů se zúčastní v odpoledních hodinách ve Dvoře Králové nad Labem setkání pedagogů spřátelených gymnázií. Kromě domácích a naší delegace dorazí i učitelé z Trutnova, Úpice a Hostinného a Vrchlabí. V podvečerních hodinách se v rámci projektu Kulturní prostor AULA uskuteční přednáška předního literárního historika a religionisty Martina C. Putny. 

Materiální sbírka

Nejsme lhostejní k povoďněmi postiženým oblastem.
Naši studenti po dohodě s Oblastní Charita Náchod pořádají ve středu 25.9.2024, od 7 hodin do 16 hodin, materiální sbírku pro ZŠ Česká Ves


Přinést můžete:
- plynové vařiče
- čelovky na monočlánky
- monočlánky
- hygienické a čistící prostředky
- zrnkovou kávu
- sušenky a jiné sladkosti
- kancelářské potřeby - fixy, pastelky, propisky apod.


Sběrné místo: Zadní vchod Jiráskovo gymnázium Náchod


Děkujeme, že pomáháte.

Výměnný pobyt žáků Jiráskova gymnázia Náchod

Na jaře tohoto roku byli žáci Jiráskova gymnázia na týdenní návštěvě u německých žáků Gymnázia v Georgsmarienhütte v Dolním Sasku.

Ve středu 11. září přijeli tito němečtí žáci na oplátku k nám.

Ve čtvrtek se zúčastnili první vyučovací hodiny, aby se seznámili s chodem české školy. V 9 hodin byli přijati v aule Jiráskova gymnázia ředitelem školy panem Pavlem Škodou. Poté se odebrali na náchodskou radnici, kde je srdečně přivítal starosta města pan Jan Birke a předal jim také drobné suvenýry. Následovala prohlídka náchodského zámku a krátký výklad o historii města. Odpoledne již byli v rodinách náchodských žáků.

V pátek odjeli na celodenní návštěvu Prahy, kde se seznámili s tamními pamětihodnostmi.

Víkend strávili v českých rodinách, které pro ně měly připravený bohatý program.

Na pondělí byla původně naplánovaná prohlídka Teplických skal, ale pro nepřízeň počasí nakonec odjeli do Hradce Králové.

V úterý se počasí konečně umoudřilo a návštěva Farmetu v České Skalici proběhla bez dešťových kapek. Prohlídka výrobního podniku se jim velmi líbila, ocenili hlavně výklad pomocí velkých obrazovek přímo na konkrétním místě podniku. Poté odjeli do Nového Města nad Metují, poslechli si stručnou historii města, prošli Zadomí a na náměstí si pochutnali na kávě se zákuskem či na zmrzlině.

Ve středu ráno se rozloučili s našimi žáky, nechyběly ani slzičky a odjeli domů. Návštěva se vydařila, vše proběhlo v pořádku. Navzdory děšti se jim u nás velmi líbilo.

Příští rok na jaře pojede do Německa další skupina našich žáků.