Exkurze do CATC a na letiště Václava Havla
Družstva plavkyň i plavců si vybojovala účast na republikovém finále
Divadelníci prim a sekund vzorně reprezentují naše gymnázium
Dobrý den, paní Dvořáčková, je nám moc líto, že Váš divadelní zážitek byl tentokrát poznamenán nevhodným chováním žáků z jiných škol. Mrzí nás to, protože Vaši studenti jsou vždy velmi pozornými diváky. Vážíme si Vaší přízně, péče o naše mladé diváky ve Vaší škole a také toho, že při Vašich návštěvách divadla neopomenete obdarovat naše herce květinami. Věříme, že nám i přes tuto nepříjemnost zachováte přízeň a hlavně se budeme snažit, aby už podobná situace nenastala. Děkujeme Vám za pochopení a těšíme se na další spolupráci s Vámi. S pozdravem
Zábavná chemie v ZŠ Pod Montací
Naše kroky míří do Národního divadla.
Prohlášení stávkujících zaměstnanců Jiráskova gymnázia
Jiráskovo gymnázium Náchod se připojuje k stávce
Prohlášení stávkujících zaměstnanců:
Zaměstnanci gymnázia se připojují ke stávce, kterou vyhlásily školské odbory na středu 6. listopadu 2019. Důvodem stávky nejsou pouze naše nízké platy, ale především soustavné neplnění slibů politiky. Stávkujeme za kvalitnější školství pro naše i Vaše děti. Stávku vnímáme jako symbolické vyjádření našeho protestu a připojujeme se k ní i přesto, že nesouhlasíme s amatérským a absurdním postupem školských odborů při vyjednávání, kdy tyto vládě „bez boje“ ustoupily a souhlasily se snížením plánovaného posílení mzdových prostředků z 15 % na 10 %. Žádáme vládu, aby dodržela svůj původní slib, podle kterého měly platy ve školství v tomto roce vzrůst celkem o 15 procent, přičemž 10 % bylo určeno do tarifů a zbylých 5 % do nadtarifní části platů, kterou tvoří příplatky a odměny. Platy českých učitelů tvoří jen 64 % průměrné mzdy vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců, což je nejméně ze států OECD a EU. V sousedním Německu je to 100 %, v ekonomicky srovnatelném Lotyšsku 140%, v Polsku 80 %. Aby byl plat českého učitele srovnatelný s průměrem ostatních vysokoškolských profesí, musela by vláda zvýšit učitelské platy minimálně o polovinu. Podle stávajících tarifních tabulek je nástupní plat českého učitele srovnatelný s platem prodavačky v Lidlu. Platy učitelů sice od roku 2013 vzrostly o 31 procent, ovšem průměrná mzda v České republice stoupla ve stejném období o 27 procent, nelze tedy hovořit o masivním zvyšování platů, jedná se spíše o jejich valorizaci. V roce 2003 činily platy učitelů 105 % průměrné mzdy v ČR, nyní je to 110 %. Příslib 130 % zazněl poprvé již před 16 lety. K tomuto slibu se na konci roku 2017 oficiálně přihlásila Poslanecká sněmovna ve svém usnesení. Přesto Česká republika dává na školství o čtvrtinu méně, než je průměr vyspělých států světa. To je deficit ve výši 50 miliard korun ročně. Řadu let stagnují finance na pomůcky a učebnice. Zatímco v roce 2007 činily ostatní neinvestiční výdaje na jednoho žáka základní školy 1 028 korun, letos to bylo 1 136 korun ročně. Školy ovšem z těchto peněz musí platit i náhrady platu v prvních čtrnácti dnech pracovní neschopnosti zaměstnanců nebo kurzy pro pedagogy.Za učitelský sbor a stávkový výbor Mgr. Jan Ježek
- použité informace jsou převzaty z materiálů Pedagogické komoryJGN prohlášení stávkujících zaměstnaců |
STÁVKA
Vážení rodiče, milí studenti,
oznamuji Vám, že dne 6. listopadu 2019 bude naše škola pro žáky zcela uzavřena z důvodu stávky pedagogických pracovníků školy.
Pedagogům již došla trpělivost s vládou, která dlouhodobě neplní své sliby. Jde i o budoucnost našich dětí a vnoučat, protože dnes je povolání pedagoga již tak neatraktivní, že ve stále větším počtu aprobací je prakticky nemožné sehnat kvalifikovaného pedagoga (o tom, že by měl být kvalitní ani nemluvě). A pokud se nic nezmění, bude hůř, protože v nejbližších letech se chystá do důchodu podstatná část učitelů.
Děkuji za pochopení.
Pavel Škoda, ředitel Jiráskova gymnázia, Náchod, Řezníčkova 451
Podrobnější prohlášení pedagogů bude následovat.Témata pro 3. část pracovního listu k ústní zkoušce z cizího jazyka
3TPL – anglický jazyk |
3TPL – německý jazyk |
3TPL – španělský jazyk |
3TPL – francouzský jazyk |
3TPL – ruský jazyk |
Astro Pi Hackathon
Náš student Šimon Prudil se spolu spolužákem z gymnázia v Litoměřicích zúčastnili Astro Pi Hackathonu. Akci organizovalo ESERO – vzdělávací kancelář Evropské kosmické agentury v prostorách SAB Aerospace v Brně 18. – 19. listopadu 2019.
Šimon napsal: "V rámci soutěže jsme s týmem navrhli experiment, který provedeme na počítači Astro Pi, který je na mezinárodní vesmírné stanici ISS. Cílem našeho experimentu je mapovat magnetické pole Země tak, aby se podle našeho modelu mohly řídit satelity a cubesaty, které k orientování používají takzvaných magnetorquerů. Návrh experimentu porotu zaujal a náš tým vyhrál se 161 body z 200 možných. Experiment rovněž přihlásíme do soutěže Astro Pi Challenge pořádané ESA."
Reportáž z akce najdete na stránkách ESERO. Z výroku poroty vybíráme : "Ukázkový vědecký projekt, zajímavá prezentace i prvky citizen science předvedlo duo Marsonautů. Mapování magnetického pole, porovnání s pozemským měřením a snaha o vylepšení globálního modelu magnetického pole se porotě velmi líbilo. Tým prokázal hluboké znalosti fyziky i velkou nápaditost, když se další data z oběžné dráhy bude snažit získat od dalších týmů, které se projektu Astro Pi rovněž účastní/ly. Marsonauti získali největší počet bodů a zaslouženě si odvezli zlaté poháry pro vítěze."