Ochrana osobních údajů (GDPR)

Výprava JGN na Azurové pobřeží

  Ve dnech 17. 6. - 22. 6. 2019 se  35 studentů a pedagogů Jiráskova gymnázia vypravilo na předlouhou cestu k Azurovému pobřeží. Po 23  strastiplných hodinách jsme konečně dorazili do  Saint-Tropez, města proslaveného filmovými četníky v čele s Louisem de Funèsem. Po prohlídce Saint-Tropez, včetně slavné policejní stanice, jsme se vydali do místa ubytování, malebného městečka zvaného Port Grimaud, kde jsme si užívali zaslouženého odpočinku na mořské pláži. Druhý den jsme vyrazili obdivovat přírodní krásy kaňonu Verdon a jezera St. Croix. Využili jsme možnosti projížďky na šlapadlech po překrásně zbarvené hladině jezera  a pokračovali do skalního městečka proslulého výrobou majoliky. Následující den jsme trávili prohlídkou světově známých měst Nice a Cannes, která nás nadchla svou příjemnou atmosférou. Poslední den jsme Port Grimaud  opouštěli jen neradi, naštěstí nás na cestě domů čekalo ještě ohromující Monako s oceánografickým muzeem, botanickou zahradou, věhlasným kasinem Monte Carlo a mnoha dalšími zajímavostmi včetně poslední možnosti koupání v moři. Náš  pobyt na tomto studijně-poznávacím zájezdu jsme tak úspěšně zakončili a spokojeně se vraceli k autobusu. Pak už jen cesta domů, která kupodivu uběhla daleko rychleji, než jsme čekali. A teď už si jenom vyzvednout vysvědčení a hurá na prázdniny…                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Lenka Hronková a studenti 6.W

Fotokroužek na Potštejně

Fotokroužek se vydal v úterý 25. června 2019 na výlet. Navštívili jsme hrad Potštejn a snažili se vytvořit co nejhezčí fotografie. V září je vystavíme ve vestibulu školy.

Stretech 2019

Stretech je setkání středoškoláků, kteří jsou schopni něco nového vytvořit a ukázat výsledky své práce ostatním. Akci organizuje ČVUT v Praze vždy na začátku června. Jde o formu otevřené konference, kde na jednotlivých stáncích studenti představují jednotlivé projekty. Naše škola má co ukázat. Díky  výrobním podniků a organizacím, které technickou tvořivost podporují, funguje u nás celá řada kroužků. Na stretechu jsme prezentovali činnost kroužku Elektroniky a praktické fyziky. Za všechny členy kroužku zde byli Matyáš Háze, Štěpán Filip a Jakub Foglar. A že kluci ukazovali zajímavé věci dokazuje, proč u našeho stánku bylo prakticky neustále několik zájemců o vysvětlování. Na fotografii náš tým působí poněkud nesourodě, ale díky podpoře především ze Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce, která již třetím rokem naše aktivity výrazně podporuje (v rámci projektu „T Generace – technici pro budoucnost“ ), se budeme moci představit v jednotných týmových tričkách a s důstojným prezentačním posterem.
Jsme připraveni k prezentaci. Zprava Matyáš Háze, Jakub Foglar, Štěpán Filip a Zdeněk Polák
Vzácný okamžik, kdy u našeho stánku je volno.
Štěpán vysvětluje anglicky jak věci fungují.
Návětěvník naslouchá plasmovému reproduktoru, Štěpán vysvětluje.
U sousedního stánku se prezentátoři nudí, asi nemají co ukazovat (Gymnázium Pardubice).
O nás byl velký zájem. Jakub má co vysvětlovat.

Fyzikální pokusy na základní škole ve Velké Jesenici

Školáci ve Velké Jesenici mají svou malou školu rádi. A aby si ji a své spolužáky více užili, vždy ke konci roku prožijí ve škole celý den. Dopoledne se učí, odpoledne a večer mají plné her a když začne noc, tak stezku odvahy. Nakonec ve škole přespí. No a aby jim odpoledne lépe uteklo tak jednou z aktivit je série experimentů z fyziky, při kterých zkoumají jevy, které budou umět dobře vysvětlit až při budoucím studiu na školách, na které odejdou. Některé z nich pokračují na druhém stupni základních škol, někteří  na gymnáziu. Zatím si jen hráli, žasli jak věci fugují a vyrobili si malého poslušného potápěče. Letos to bylo již třetí setkání malých školáků s fyzikou a jejich nadšení a projevy čisté radosti z nových zážitků mě opět moc potěšily. Na obrázku jsou dívky sledující pohyb malého potapěče v láhvi.

Studentkám a studentovi Jiráskova gymnázia patřila divadelní prkna, která znamenají svět

Divadelní scéna náchodského Beránku. Velký potlesk a poděkování za jevištní dramatizaci Erbenovy Kytice. Dlouhé měsíce dřiny. Vytvoření scény. Šití a nákup kostýmů. To byly kroky k premiéře ve středu 29. května. Studentky a student z kvarty, studentka sekundy a sexty, ti všichni dokázali, že mají vůli, že umí… Za umělecký zážitek přišlo nejedno poděkování. Hodně štěstí a úspěchů v příštím divadelním roce, kdy nás čeká Strakonický dudák! Blanka Dvořáčková

Studenti dramatické výchovy prim a sekund hráli pro radost

dětem mateřských škol Komenského a Branka ve středu 19.června. Velké předpremiérové vystoupení absolvovali již v pondělí 17.června odpoledne pro rodičovskou a širokou veřejnost. V nových divadelních kostýmech (financovaných z grantu) představili své dětské divadelní umění v pohádkách „Kterak král kočku kupoval“ a „Kocour v botách.“ Pro dospělé publikum jsme vedle pohádek vystoupili s dramatizací Čapkových povídek „Ukradený kaktus“ a „Balada o Juraji Čupovi.“ Odměnou byl malým začínající amatérským hercům nejen potlesk, ale i sladkosti, kterými je obdarovali malí diváci z mateřských škol. Blanka Dvořáčková

Robotický den: 3x1., 1x2., 1x3.

Robotický den v Praze pořádaný Matematicko-fyzikální fakultou UK je největší soutěží amatérských robotů v České republice. Jde o dvoudenní mezinárodní soutěž, které se letos zúčastnilo 209 robotů z 9 zemí, 100 týmů a 375 soutěžících. Studenti Jiráskova gymnázia se této akce pravidelně účastní, letos s fantastickými výsledky – 3x první místo, 1x druhé a 1x třetí v různých disciplínách. Příprava na takovou soutěž znamená minimálně několik měsíců vymýšlení jak soutěžní úlohu splnit, konstruování i opětovného rozebírání a přestavování robotů a jejich programování. V minulých letech jsme soutěžili především v kategoriích KIT, které jsou určeny pro roboty postavené ze stavebnic, letos poprvé se studenti přihlásili i do „otevřených“ kategorií, kde mohou být pro konstrukci robotů použity jakékoliv materiály a součástky. V den soutěže sedm statečných studentů a jejich vedoucí vyrazilo ráno do Prahy. Odstěhovat veškeré potřebné vybavení není nic jednoduchého – letos to znamenalo 10 krabic o celkové váze kolem 80 kg. To vše vlakem, autobusem, metrem, …
Naše pracoviště po příjezdu... ... a po několika hodinách usilovné práce 🙂
Soutěž se konala v Kongresovém centru s krásným výhledem na panorama Prahy, soutěžící ale neměli moc času výhled obdivovat, protože se celou sobotu, první den soutěže, konaly zápasy základních skupin. Po celodenním klání všichni naši roboti postoupili do finálových jízd druhého dne. Už to lze považovat za velký úspěch.
Tým DRT ve složení Miroslav JarýKurt Hartmann soutěžil v disciplíně Puck Collect – sbírání puků. Na hřišti spolu soupeří dva roboti a jejich cílem je sbírat puky dané barvy (rozmístěné náhodně po hřišti) a odvézt je do své cílové oblasti. Kromě sbírání puků je třeba se vyhýbat i protivníkovu robotu, za narážení do něj je diskvalifikace pro nesportovní chování. Tým DRT zvítězil jak v kategorii stavebnic, tak i v otevřené kategorii, kde ve finále porazil robota týmu z Technické univerzity v Bruselu.
Tým Pondondon (Jakub FoglarOndřej Šatný) s robotem Paddingdon zachraňoval medvěda z bludiště (Bear Rescue KIT) – měli najít na hřišti plyšového medvídka a vyvézt ho z bludiště ven. Po urputném boji, kdy ve finálovém pavouku narazili i na druhý tým našeho gymnázia, po zásluze zvítězili! Věkově šlo o nejmladší tým z našeho gymnázia – oba dva jsou žáky tercie. Jejich druhý robot Gandalf pro disciplínu robotické minisumo tolik úspěšný nebyl, ale také postoupil do play-off. Studenti kvinty Kryštof Veverka, Evheniy VorokhtaDominik Rufer z týmu Abyss soutěžili se svým robotem Jarvis v disciplíně Toy CleanUp – úklid hraček. Úkolem robota je na hřišti posbírat kostky a roztřídit je podle barev do správných přihrádek, aneb „robot uklidí hračky po nepořádném dítěti“. Na hřišti se vyskytovalo mnohem více kostek, než jsme čekali (cca 60), a tak se tato úloha ukázala pro nás jako velice obtížná. Druhé místo je proto pro tým velkým úspěchem. Se svým druhým robotem Ranger studenti soutěžili také v záchraně medvěda (Bear Rescue). V kategorii stavebnic se jim stal trochu osudný finálový pavouk, ale třetí místo je také potěšilo. V téže disciplíně, ale s roboty libovolné konstrukce, byli nejlepší, ale ne první. Kvalifikačními koly prošel jen jejich robot, a protože neměli soupeře, pořadatelé bohužel první místo neudělili (pravidla jim to umožňují), jen vyhlásili tým Abyss za nejlepší tým této kategorie. Děkujeme našim studentům za výbornou reprezentaci gymnázia, určitě nelitují spousty hodin strávených při přípravě na soutěž (někteří na svém robotovi pracují již druhým rokem), získané zkušenosti za to určitě stojí. Jsme rádi, že se robotice a technice obecně na Jiráskově gymnáziu daří, kromě robotických kroužků mohou studenti navštěvovat i kroužek modelářský, elektrotechniky, Arduino, 3D tisku, chemie, … To vše by nebylo možné bez nadšených vedoucích z řad učitelů a také bez pomoci sponzorů – především firmy Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce, která již třetím rokem naše aktivity výrazně podporuje (v rámci projektu „T Generace – technici pro budoucnost“ podporuje vedoucí technických kroužků a založila cestovní fond, ze kterého hradí cesty na soutěže, startovné atp.). Modelářský kroužek podporuje také firma Škoda Auto.

AstroPI - počítačový kód žáků Jiráskova gymnázia ve vesmíru

Žáci sekund navštěvující volitelný předmět Hrátky s robotikou se zapojili do projektu AstroPI - Mission Zero vyhlášeného Evropskou kosmickou agenturou (ESA) spolu s Raspberry Pi Foundation. Na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) jsou v rámci tohoto projektu umístěny dva počítače Raspberry PI nazvané AstroPI, které měli žáci možnost využít. Jejich úkolem bylo vytvořit program, který na jednoduchém barevném displeji zobrazí pozdrav astronautům a pomocí senzorů změří aktuální teplotu. Žáci se seznámili s v dnešní době velice populárním programovacím jazykem Python, museli se naučit základní příkazy a jak pracovat s počítačem AstroPI (jak vypsat text na displej nebo na něj nakreslit obrázek a jak pomocí senzorů měřit teplotu), pro ladění svého programu měli k dispozici softwarový emulátor tohoto počítače. Naše týmy například na displeji nakreslily českou vlajku a poslali na ISS pozdrav z Náchoda. Kód, který splňoval požadovaná kritéria, byl na 30 sekund spuštěn přímo na ISS ve vesmíru. Žáci poté dostali certifikáty podepsané Alexandrem Gerstem (astronautem ESA), kde je pro každý tým konkrétně uvedeno, kdy byl jejich kód ve vesmíru spuštěn a na mapě vyznačeno, kde se zrovna ISS nacházela. Kdo z jejich vrstevníků se tím může pochlubit? A dokážete si představit lepší motivaci do budoucna? Reakce na fotografii přímo od ESA opravdu potěší - "Thank you so much for sharing this image with us, Jan! We are super excited to see their happy faces! We salute you for improving the life of this kids planting the seeds of knowledge in them. Have a fantastic Wednesday!"